Afbeelding
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft 25/1

Algemeen

DELFT – 'Tower, foxtrot uniform two four is on final'. 'Foxtrot uniform clear to land, runway two three, the wind is one eighty, twelve knots'. 'Runway two three, foxtrot uniform'. Zo ongeveer moet de communicatie op 13 januari 1956 zijn geweest tussen de verkeerstoren van het militaire vliegveld Ypenburg en de 'Thunderstreak' van de Belgische luchtmacht. Een tot op dat moment normale conversatie tussen toren en vliegtuig. 'Tower, foxtrot uniform has a problem. The landing gear does not come out. Can you check?'. 'Foxtrot uniform, stand-by'. Vanuit de toren wordt een verrekijker gepakt en inderdaad, het landingsgestel is niet te zien. 'Foxtrot uniform, no landing gear visible; I suggest you make a belly landing'. En zo eindigde een testvlucht van een Belgische 'Thunderstreak' met een gecontroleerde buiklanding op Ypenburg. Het vliegveld lag vlakbij Delft (linksboven is de Nieuwe Kerk te zien) en werd gebruikt door Avio-Diepen, een bedrijf dat gespecialiseerd was in onderhoud van vliegtuigen. Ypenburg was in 1936 begonnen als een vliegveld voor sport- en zakenvliegtuigen. Toen de Duitse agressiviteit toenam, kreeg het in 1939, vanwege de mobilisatie, een militaire status. Op 10 mei 1940 werd het vliegveld onder vuur genomen door vliegtuigen van de Duitse Luftwaffe en vonden er luchtlandingen plaats van Duitse transportvliegtuigen voor troepen en parachutisten. Tijdens de Slag om Den Haag woedde op en rond het vliegveld vier dagen lang een felle strijd. Uiteindelijk kwam het vliegveld als gevolg van de capitulatie van Nederland in Duitse handen, werd de naam omgedoopt tot 'Flugplatz Den Haag' en breidden de Duitsers het uit tot 115 hectare. Als fundering werd puin van gebombardeerde Rotterdamse huizen gebruikt. Er werden bunkers en houten barakken gebouwd, klei- en veenlagen werden uitgegraven en 500.000m3 werd zand gestort. Het vliegveld werd echter regelmatig door vliegtuigen van de RAF onder vuur genomen en gesaboteerd. In 1944 kwam er weer activiteit op het vliegveld: er werd toen een lanceerbaan voor de V-1 geplaatst. De eerste lancering vond plaats in maart 1945, maar de Engelsen wisten deze stelling onschadelijk te maken. Korte tijd later was het een afwerpterrein voor voedseldroppings door de RAF.

Afbeelding