De bewoners van het 'oude' gedeelte van de Poptahof voelen zich nog steeds niet voldoende gehoord (Foto: Koos Bommelé)
De bewoners van het 'oude' gedeelte van de Poptahof voelen zich nog steeds niet voldoende gehoord (Foto: Koos Bommelé) Foto: KOOS BOMMELE

Bewoners Poptahof voelen zich niet voldoende gehoord

Algemeen

Woningbouwcorporatie Woonbron beticht van gebrekkig communiceren

DELFT - Bewoners van de wijk Poptahof voelen zich nog steeds niet voldoende gehoord door woningcorporatie Woonbron. Volgens afspraak worden enkele renovatie-opdrachten opgepakt, zoals het installeren van thermostaatkranen. Dat leidde ertoe dat meerdere bewoners 'ineens' zonder verwarming kwamen te zitten.

Door Ruud Stift

Janneke van der Laan, bewoner:
"Woonbron heeft naar mijn bescheiden mening schoorvoetend ingestemd met een paar compromissen, zoals het plaatsen van nieuwe thermostaatkranen. Oktober vonden ze wel een geschikte maand daarvoor, zonder dat we vooraf op de hoogte werden gebracht. Dus ineens werd bij bewoners de verwarming afgesloten, zonder kennisgeving. Dit vind ik bijzonder a-sociaal, zeker gezien het 'verleden' dat we met Woonbron hebben. Leren ze het dan nooit?
Toen ik Aliën van der Haar, de gebiedscoördinator van Woonbron Delft hierover telefonisch sprak, was ik verbijsterd door haar laconieke reactie. Er kon niet eens een excuus af voor het gemis aan informatie. We konden elektrische kachels krijgen ter compensatie, maar wie betaalt de kosten? Dat kan aardig oplopen per dag. Na mijn vraag of ze hierover nagedacht had, kregen we een brief dat we met 9 euro per dag zouden worden gecompenseerd voor de dagen dat de centrale verwarming uitgeschakeld was."

Massaal
"Het is toch eigenlijk van de zotte dat de cv in de koude, natte maand oktober afgesloten wordt? Bewoners hebben massaal naar Woonbron gebeld. Daar wist niemand iets te vertellen. Heel jammer om te zien dat het bij stap 1 van de afgesproken 'oplossingen' alweer mis gaat. In de laatste brief die we kregen, nadat ik aangekondigd had hiermee naar de pers te stappen, zeiden ze dat de verwarming vrijdag weer voor iedereen operatief zou zijn. Dus het water is voor niks uit de cv gepompt, we hebben twee weken voor niks in de kou gezeten. Mensen met chronische ziekten, zoals reuma en MS, ouderen of mensen met kleine kinderen…iedereen, schandalig!"

Dubbel glas
"Ook de gedateerde geisers moeten nog worden vervangen. Dubbel glas? Dat zou ik zelf moeten betalen. Dat ga ik niet doen, ik ga niet investeren in een huis dat niet van mij is. Een huis wat renovatietechnisch nog steeds niet op orde is en waar ze toch een redelijk hoge huur voor durven vragen. De muren bijvoorbeeld voelen allemaal koud aan, omdat de isolatie in de tussenmuren is verzakt. Het is een koud, tochtig huis met maar verwarming in drie kamers."

Mohamed Baba, directeur van Woonbron:
"We zijn al vanaf juli bezig met deze klus. Het streven was om voor het begin van het stookseizoen, 1 oktober, klaar te zijn met de installatie van thermostaatkranen in alle 618 woningen van de wijk Poptahof. Helaas is dat vanwege domme, technische pech niet gelukt. Ter compensatie hebben we de afgelopen week straalkachels uitgedeeld aan de mensen bij wie de cv tijdelijk was afgesloten. Zij kregen hier per dag een vergoeding van 9 euro voor. We willen dit zo snel mogelijk oplossen.
Deze week is de verwarming weer aangesloten. In mei volgend jaar, na het stookseizoen, worden de nog resterende adressen voorzien van thermostaatkranen."

Lieke van Rossem (Fractievoorzitter SP):
"We zijn vorig jaar begonnen met actie voeren. Hier is o.m. uit voortgekomen dat er thermostaatkranen zouden worden geplaatst. Het is toch bizar dat niemand van de plannen op de hoogte was? Erger nog, men zat weer twee weken in de kou, schrijnend. Woonbron stond 's avonds laat kacheltjes uit te delen aan de bewoners bij wie de cv was afgesloten.

Dit zijn toch geen woonomstandigheden? Het is slechts 15/16 graden in de woningen en dat anno 2019! Ze hebben het uitgesteld naar volgend jaar, omdat ze anders in de winter de verwarmingen uit moeten schakelen. Het kantoor van Woonbron zit letterlijk om de hoek, maar toch blijkt er een wereld van verschil te bestaan. Bewoners worden nog steeds niet genoeg gehoord. Woonbron doet zijn best met kleine verbeteringen, maar het is bij lange na niet voldoende."

Er is gekeken naar de hoge energienota's, de excessen zijn gladgestreken. Toch: we willen af van het gekke meetsysteem en grootschalig onderhoud staat ook nog op de planning. Woonbron heeft geen baat bij het opknappen, want er is nog steeds een wachtlijst van mensen die hier –ondanks alles- graag willen wonen. Ze willen er gewoon geen extra of teveel geld aan uitgeven."

Mohamed Baba: "We hebben al eerder, in 2015, omvangrijk onderhoud gepleegd in de wijk Poptahof. Toen is er meer dan 5 miljoen geïnvesteerd. Nu zijn we vooral bezig om de huizen van binnen op orde te krijgen, ter verhoging van het wooncomfort en de leefbaarheid. Dan moet je denken aan servicebeurten, vervanging van de open verbrandingen, oude geisers, preventieve inspectie, reparaties en technische aanpassingen.

Energielabel
De combinatie van oppervlakte en energielabel bepaalt de huurprijs, dat zijn landelijk vastgestelde spelregels. Hoe hoger het label, hoe hoger de huur. Daarbij zetten we in op betaalbaarheid en beschikbaarheid, op een juiste prijs/kwaliteitsverhouding, rekening houdend met de krappe beurzen van de meeste bewoners. Ik herken mij niet in het beeld dat we slecht communiceren. Onze medewerkers zitten zelf in de wijk en informeren de bewoners proactief. Alle complexen, negen stuks in totaal, hadden voor het weekend allemaal weer verwarming. We zijn dagelijks bezig bestaande problemen te verhelpen. Bij klachten druk ik de mensen op het hart meteen met ons in contact te treden."