Marktmanager Paul Nijhuis, presentatoren Sybrand Niessen en Martine van Os en Evelien van der Kruit, directeur Delft Marketing.
Marktmanager Paul Nijhuis, presentatoren Sybrand Niessen en Martine van Os en Evelien van der Kruit, directeur Delft Marketing.

Delft een week lang in the spotlights bij omroep MAX

Algemeen

DELFT - Afgelopen week was de Markt in Delft dé uitzendlocatie van het populaire dagelijkse tv-programma Tijd voor Max. Iedere middag was het een drukte van belang op de Markt met BN'ers, publiek en nieuwsgierige toeschouwers.

Alleen op woensdag moest de crew vanwege de natte weersomstandigheden uitwijken naar de studio in Hilversum. Evelien van der Kruit, directeur Delft Marketing, is er trots op dat het gelukt is om Omroep Max naar Delft te halen. "Het programma 'Tijd voor Max' gaat jaarlijks on tour langs een aantal steden. Met een prachtig Gouden Eeuw-themajaar zagen we dit jaar de uitgelezen kans op de TV-productie naar Delft te halen. De eerste gesprekken daarover zijn al vroeg in het jaar gevoerd. In de zomer volgde een locatiebezoek aan Delft en was de omroep enthousiast om 'Delft & de Gouden Eeuw' op te nemen in hun tour. Het is fantastisch dat vanaf dat moment iedereen in het Delftse met veel enthousiasme meewerkte zoals de gemeente Delft en de warenmarkt die op de donderdag speciaal is uitgeweken naar de Burgwal."
Omroep Max trekt dagelijks gemiddeld 700.000 kijkers. "Een mooiere promotie van de stad en het themajaar 'Delft & de Gouden Eeuw' kunnen we ons niet indenken," aldus Evelien van der Kruit. "Daarnaast zijn wij blij dat we onze partners de gelegenheid konden bieden om hun aanbod te promoten."

Warenmarkt
Paul Nijhuis, marktmanager van de donderdagse en zaterdagse warenmarkt heeft graag meegewerkt aan deze promotie. "Het verplaatsen van de warenmarkt kost mijn achterban omzet, dus ik ben blij dat ze akkoord zijn gegaan en het belang van de stadspromotie inzien. Op de langere termijn betaalt zich dit terug en levert het extra inkomsten op. En gelukkig is de uitwijklocatie op de Burgwal een mooie locatie." De donderdagse warenmarkt is volgens hem een van de beste in Zuid-Holland. "Onze bezoekers bestaan voor een belangrijk deel uit vaste klanten die hier graag komen vanwege de grootte en het gevarieerde aanbod van de markt en natuurlijk niet te vergeten vanwege de prachtige locatie op het Marktplein, centraler kan niet."

Delfts item
Iedere dag zaten er Delftse gasten aan tafel om 'Delft & de Gouden Eeuw' in het zonnetje te zetten. Ingrid Adriaanse (persvoorlichter 'Delft & de Gouden Eeuw' bij Delft Marketing) vertelt over de fijne samenwerking met het team van Tijd voor Max. "Samen met de redactie is invulling gegeven aan een mooie mix van onderwerpen en tafelgasten die de stad en het Delftse themajaar in al haar veelzijdigheid op de kaart zet. Vanuit Delft Marketing kregen we veel ruimte om Delftse onderwerpen, actualiteiten en tafelgasten aan te dragen. We kijken met veel plezier terug op de fijne samenwerking met prachtige afleveringen in het Delftse decor."

De eerste Delftse tafelgast was burgemeester Marja van Bijsterveldt; zij vertelde op maandag over het Gouden Eeuw-themajaar, Narrow House en het project 'Delft is goud, jij bent goud'. De Delftse kunstenares Gonny Stuut zat in het publiek en vertelde over haar project 'Golden Age Souvenirs'. De uitzending van dinsdag stond voor een belangrijk deel in het teken van Vermeer. De Delftse stadsarcheoloog Steven Jongma zoomde in op de graafwerkzaamheden rond de vroegere Herberg Mechelen waar Johannes Vermeer vroeger heeft gewoond. De Delftse Kees Haak kreeg vervolgens het publiek mee met zijn optreden samen met het Delftse Dansorkest als ode aan zijn vader Nico Haak. Op woensdag kregen Museum Prinsenhof Delft en Royal Delft het podium om te vertellen over respectievelijk de tentoonstelling Pieter de Hooch en '100 jaar koninklijk'. Op donderdag is – hoe kan het ook anders op marktdag – de donderdagse warenmarkt in het zonnetje gezet, kookten de Delftse koks Betty van Bokhoven en Allard Sieburgh heerlijke eigentijdse Indische gerechten en zaten studenten van de TU Delft aan tafel. Op vrijdag stond het Delftse Madonnari Festival centraal in de uitzending.

Delftse gastvrijheid
"Het was een gezellige week waarin we Delft op haar best hebben laten zien met prachtige stadsbeelden, Delftse verhalen over het Gouden Eeuw-programma en mooie optredens," vertelt Evelien van der Kruit. "En we hebben er een paar fans bij; de crew van 'Tijd voor Max' roemt de Delftse gastvrijheid en de samenwerking met de stad. De Delft City Shuttle vervoerde ze naar de parkeergarage, de beveiligers kregen spontaan koffie van bewoners en ondernemers van de Markt en de crew is de hele week gastvrij ontvangen in café De Engel en Boudoir le Mariage. Al met al was het een groot succes met veel positieve reacties van alle kanten en is het wat ons betreft zeker voor herhaling vatbaar!"