Heerlijk innovatief spelen met de Gamer op het speelplein van de 'Titus'
Heerlijk innovatief spelen met de Gamer op het speelplein van de 'Titus' Foto: KOOS BOMMELE

Innovatief spelen en leren op het speelplein bij de Titus Brandsmaschool

Algemeen

DELFT - Bij de Titus Brandsmaschool aan de Van Rijslaan was deze week sprake van een regionale primeur. Woensdag 4 september werd hier de 'Gamer' geopend, een digitaal speelobject.

Directeur Marurice Bavelaar: "We vonden het tijd om onze speelplaats een beetje op te pimpen en dit kwam mij via via onder ogen. Het is een product van de firma 'Energy Floors' uit Rotterdam. Zij waren ook de eersten die op de proppen kwamen met een zogenaamde energie opwekkende dansvloer, in de club Watt, het voormalige Nighttown."

Lichtgevend
De 'Gamer' bestaat uit een paneel van 9 tegels, per stuk circa 60 x 60 cm groot. "Deze tegels lichten op en zodra dat gebeurt, moet je er op springen. Er zijn verschillende oefeningen waarbij de leerlingen stevig kunnen bewegen. Het is een nieuwe manier van spelen. Eigenlijk is het spelen en leren tegelijk, heel educatief. Zo kunnen de leerlingen de tafels leren of het geheugen trainen. Uit eerdere experimenten is gebleken dat beweging gekoppeld aan leren goede resultaten oplevert, dus we zijn blij met dit innovatieve speelobject. We zijn de eerste school in de regio die dit 'speeltoestel' hebben aangeschaft. Het dient een tweeledig doel, want naast de benoemde pluspunten voor onze leerlingen wordt er ook (zonne-)energie mee opgewekt. Kortom: een nieuwe, duurzame manier van spelen. Een methode die we in deze tijd van verduurzamen natuurlijk met graagte omarmen."

Resultaten
Het leuke aan de 'Gamer' is verder dat de behaalde resultaten met de (leer)spelletjes kunnen worden vergeleken met die van andere scholen in het land.
"Het is verbonden met het internet, dus we kunnen de scores vergelijken, naast bijhouden hoeveel leerlingen er een rondje op spelen."