Edwin is trots op zijn klassiekers
Edwin is trots op zijn klassiekers

'Ik ben er nooit meer vanaf gekomen'

Algemeen

Delft - Autocrosser. Vrachtwagenchauffeur. Parachutevouwer. Brandstofman. Kreidler-rijder. Opel Kadett-adept. Ontzettend aardige gozer. Edwin is het allemaal.

Door Ron Kampers

Edwin de Vette stuurde een mail. 'Ik heb een Opel Kadett en een Kreidler. Kom maar kijken.' Eerlijk gezegd ging mijn hart er niet sneller van kloppen. Een Kadett, het zal wel. Maar een Kreidler Florett is de blitse brommer waar je vroeger de poen niet voor had, een icoon. Die Kreidler staat te shinen voor de deur bij Edwin en zijn vrouw. We lopen er een paar rondjes omheen. Nergens een krasje, schitterende en zeldzame velgen, een lust voor het oog. Schijfremmetje voor is niet origineel, zeg ik bijdehand, maar Edwin lacht. Hij wil wel heel blijven op de Kreidler, die dik… nou ja, laten we zeggen: hard loopt.

Modelauto's
Tijdens de koffie met boterkoek laat Edwin zijn vitrine met modelauto's zien. Allemaal Opel Kadetts en hij heeft ze ook allemaal gehad. Nu heeft hij er nog één. Die krijgen we straks te zien. Eerst probeert Edwin uit te leggen waar zijn liefde voor de Kadett vandaan komt. 'De C-Kadett dan hè, met achterwielaandrijving. Daarvoor en daarna tellen niet mee. Het zit zo: ik heb fanatiek autocross gereden, vooral in VW Golfjes en Scirocco's. Ik was er goed in, maar ik werd een keer te veel gemangeld en liep daarbij nekschade op. Eigenlijk vond ik die Golfjes niet zoveel aan, maar ik ben gek op achterwielaangedreven auto's en dacht: laat ik eens een Opeltje proberen. Ik ben er nooit meer vanaf gekomen.'

Opel-rijders zijn gezellig
Op zijn Kreidler rijdt Edwin bijna elke dag naar zijn werk op de vrachtwagen, maar het Opeltje staat onder geconditioneerde omstandigheden zijn jaren te tellen en komt alleen buiten als Edwin en zijn vrouw een stukje gaan zwerven of een Opel-festival bezoeken. Dat zijn soms massale bijeenkomsten, maar soms is het ook intiemer, als het om een bepaald type gaat. Het is veel leuker dan een Volkswagen-treffen, trouwens, vinden ze allebei. 'Het is een ander slag mensen. Opel-rijders zijn gewoon gezellig.' De Opel komt inderdaad te weinig buiten de deur vindt Edwin, maar dan begint hij over zijn andere hobby te vertellen en is het logisch dat het Opeltje moet inschikken. Edwin maakt deel uit van het Voodoo Hemi Racing-team, dat op internationaal niveau topprestaties levert in het dragracen. Edwin is binnen het team verantwoordelijk voor de remparachutes en de brandstoftoevoer.

Zeldzame C
Het is allemaal machtig interessant, en bijna met tegenzin brengen we het gesprek op de Opel. Vooruit, laten we maar eens gaan kijken naar dat gebakkie. We slaan de hoek om en daar staat ie: een Opel die ik nog nooit gezien heb, niet in het echt en ook niet op plaatjes. 'Kan kloppen,' lacht Edwin. 'Er zijn er maar 1332 van gemaakt. En van deze Automatic een fractie daarvan, dus het is een zeer zeldzame auto. Het is geen succes geworden omdat de Aero bijna twee keer zo duur was als een gewone Kadett.'
Wat een schitterende auto en wat een fantastisch idee van Opel, dat uitneembare Targa-dakje en dat neerklapbare achterraam! Als je niet beter zou weten, lijkt het een Italiaanse auto, zo vrolijk en frivool, en overlopend van stijl en allure. Trots laat Edwin alles zien wat hij aan de Opel gedaan heeft, met hulp van een goede vriend die een autoschadeherstelbedrijf heeft. Hij wil er nooit meer vanaf. Tsja, dat is logisch. Ik sta een beetje paf. Voortaan, eerst kijken, dan oordelen!

het Opeltje staat onder geconditioneerde omstandigheden zijn jaren te tellen
 een Kreidler Florett is de blitse brommer waar je vroeger de poen niet voor had