De bussen van EBS, de nieuwe steekvervoerder voor Haaglanden, in rangorde opgesteld (Foto: Harry Laming)
De bussen van EBS, de nieuwe steekvervoerder voor Haaglanden, in rangorde opgesteld (Foto: Harry Laming)

Nieuw streekvervoer regio Haaglanden van start!

Algemeen

Bewoners- en reizigersorganisatie niet blij met 'belbus' Delfthopper

DELFT - Het Israëlische openbaar vervoersbedrijf EBS is vanaf zondag 25 augustus de nieuwe streekvervoerder in de regio Haaglanden. Als gevolg daarvan vinden veranderingen in het busnet plaats. Reizigers merken dit aan nieuwe bussen, enkele aanpassingen in de routes en vooral aan hogere frequenties op veel lijnen.

Door Ruud Stift

Op veel verbindingen in de regio rijden vanaf 25 augustus meer bussen. Zo gaan in Delft de bussen van maandag tot zaterdag elk kwartier rijden tussen 07.00 uur en 19.00 uur. Rotterdam The Hague Airport is voortaan bereikbaar met lijn 37 vanuit Den Haag Leyenburg en Delft. De huidige lijnen van Connexxion vormen de basis voor het lijnennet van EBS. Verder zal een aantal haltes in Delft bediend worden door de Delfthopper: een busje zonder vaste dienstregeling, online of telefonisch te bestellen. Op de website van EBS (https://www.ebs-ov.nl/haaglanden/) kunnen alle inwoners van de regio gratis probeerkaartjes aanvragen. Twee personen kunnen hier een hele dag mee reizen op een datum naar keuze tussen 25 augustus en 30 september. EBS nodigt iedereen uit om de nieuwe bussen uit te proberen.

Delfthopper
De huidige lijn 62 tussen station Delft en Tanthof wordt vervangen door de Delfthopper. De Delfthopper bedient elke halte in Buitenhof en Tanthof waar geen andere tram- of buslijnen komt. Per 25 augustus zal een nieuwe lijn 62 onderdeel worden van de stadsdienst Delft. Deze lijn neemt tussen station Delft en Delfgauw het vervoer over van lijn 37, op deze wijze wordt Delfgauw bij het stadsvervoer van Delft getrokken. De frequentie wordt op werkdagen tot 19.00 uur en op zaterdagen tussen 10.00 uur en 19.00 uur verhoogd naar 4x per uur. Lijn 62 gaat rijden met elektrisch materieel.

Nieuwe bussen
EBS zet allemaal nieuwe bussen in. Vanaf de start worden de stadsdiensten van Delft uitgevoerd met elektrische bussen. Op de streeklijnen gaan nieuwe groengas-hybride bussen rijden. Die worden in 2026 en 2027 vervangen door elektrische bussen. Nieuw in de regio is dat alle zitplaatsen voorzien zijn van een USB-aansluiting. Verder hebben de bussen een lage vloer en faciliteiten voor een rolstoel. In de bussen kan worden ingecheckt met de OV-chipkaart of er kan -met pinpas- een kaartje worden gekocht bij de chauffeur. Hiermee mag worden overgestapt en het is maximaal een uur geldig. De Regioabonnementen blijven gewoon geldig en u zult de vertrouwde chauffeurs treffen op de verschillende lijnen.

De heer van der Kramer, voorzitter stichting Rover (Reizigers Openbaar VERvoer) Delft: "Wij hebben al in een veel eerder stadium geageerd, want we zagen de bui al hangen. Eerst en vooral: ik ben hartstikke blij met het OV, want dat is altijd nog betrouwbaarder gebleken dan die vermaledijde regiotaxi. EBS heeft beiden in het pakket, dus het is afwachten hoe dat gaat lopen. Pas als de Sebastiaansbrug klaar is, zullen we zien wat de nieuwe lijnen aan vreugde of verdriet opleveren. Met de Delfthopper, de 'belbus', kun je worden afgezet bij een halte van een bus of tram die nog wel rijdt. Dat lijkt me wat omslachtig. We hebben onze bedenkingen geuit, maar het schijnt dat EBS met zijn vervoersnetwerk voldoet aan het aantal kilometers wat ze dienen te bestrijken. Er is misschien een opening, maar zonder bijbetalen kan het gewoon niet van deur tot deur. Toen Haaglanden er nog zelf over ging, werden de grotere plaatsen niet voorgetrokken. Toen schreef men zelf voor welke lijnen er reden en waar. Het loggere lichaam metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft EBS de vrije hand gegeven, die delen nu de lakens uit. Maar begrijp me niet verkeerd, niet alles is slecht. Wij van Rover Delft geloven in vaste lijnen, met een dekkende frequentie. Daarnaast zijn we ons ervan bewust dat we eventueel slecht renderende lijnen moeten kunnen verdedigen. De vervoerder kijkt natuurlijk of dingen te combineren zijn op bepaalde routes. Dat snappen we, als er dan maar op tijd gereden wordt. We kregen ook veel vragen over de manier waarop de bussen worden omgeleid n.a.v. de werkzaamheden aan de Sebastiaansbrug. Dat is onderzocht en andere opties bleken domweg te duur."

Binnenstad
Hans van Bodegom namens Bewonersvereniging Binnenstad Noord: "De gemeente Delft heeft grote woorden over duurzame mobiliteit. Maar de praktijk is weerbarstig. Een belangrijk uitgangspunt om duurzame mobiliteit tot een succes te maken is het beperken van de tijd van het voor- en natransport. Voor het gebruik van de trein betekent dat concreet: een snelle manier om op het station te komen. Je kan ook met de bus of de tram naar het station. De binnenstadsbus rijdt nu nog betrouwbaar, volgens een vaste dienstverlening. De gemeente heeft echter zitten slapen bij de procedure rond de nieuwe concessie van het openbaar vervoer in de metropoolregio . De binnenstadsbus volgens vaste dienstregeling zijn we straks kwijt. Er voor in de plaats komt de Delfthopper. En daar kan je niet zomaar naar toe lopen; de Delfthopper moet minimaal een half uur van te voren besteld worden, per app of telefoon! Moet je onverwacht snel naar het station, bijvoorbeeld omdat je een telefoontje krijgt dat je als mantelzorger snel naar familie moet, ben je dus een halfuur extra kwijt voordat je de bus kunt nemen. Dan ga je dus maar lopen naar het station. Tenminste, als je goed ter been bent. We hechten aan een buslijn in de binnenstad. Dat hoeft geen grote bus te zijn, en het mag elektrisch, maar wel graag met vast dienstregeling. De Delfthopper lijkt me niet het juiste middel. Het antwoord van de raad? Dit is innovatief, u hoort nog wat het precies inhoudt. Ik denk dat het effect voor de binnenstad pas over een jaar te meten is, na de werkzaamheden aan de Sebastiaansbrug, maar ik heb al een flauw vermoeden waar de reacties op uit zullen draaien. Ik ben voor alles wat innovatief is, behalve als de service daarmee niet overeind blijft. En die extra lijn naar Rotterdam Airport? Slechts een marginale winst voor de Delftse reiziger."