<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
De eco-runner 9, een verfijnd staaltje vernuft op het gebied van duurzaam transport
De eco-runner 9, een verfijnd staaltje vernuft op het gebied van duurzaam transport

Zuinige waterstofauto met autonome software

DELFT - Vandaag, 15 mei, onthulde het Eco-Runner Team Delft de Eco-Runner 9, een waterstofauto die, omgerekend naar benzine, een equivalent van 4000 kilometer op 1 liter benzine moet behalen.

Het Eco-Runner Team Delft is een studententeam van de Technische Universiteit Delft dat elk jaar de nieuwste generatie superefficiënte waterstofauto ontwerpt, de Eco-Runner. Nieuw dit jaar is de autonome aansturing van de motor. Door zelflerende software bepaald de auto zelf hoe hard er gereden moet worden voor de optimale efficiëntie.  Hiermee hoopt het team de Shell Eco-marathon, een internationale studentencompetitie voor zelfgebouwde zuinige auto's, te winnen.

Waar het Eco-Runner Team Delft al jaren onder andere hard werkt aan de aerodynamica, het gewicht van de auto, en de efficiëntie van de brandstofcel, kijkt het team de laatste jaren naar nieuwe mogelijkheden om de grenzen van efficiëntie te verleggen. Een belangrijke nieuwe invloed is software. Nadat afgelopen jaar al een eerste stap was gezet op het gebied van software in de auto met het maken van een zelflerend netwerk, voor de racestrategie, is dit jaar met de implementatie van die software veel winst behaald.

Zelflerende software 
Gebruikmakend van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van informatica is er een slim programma ontwikkeld wat in vaktermen een 'neuraal netwerk' heet. Dit neurale netwerk ziet verbanden tussen de omstandigheden op de weg en route en berekent daarmee de snelheid en remkracht die in deze omstandigheden het beste zijn om zo zuinig mogelijk te rijden. Er is van tevoren een groot aantal simulaties uitgevoerd, waar heel veel verschillende omstandigheden in zijn doorgerekend. Als de uitkomsten hiervan worden ingevoerd in het neurale netwerk, gaat deze als het ware begrijpen wat de invloed is van alle omstandigheden. Een getraind netwerk kan binnen enkele milliseconden de juiste rijinstructies geven, met 99% zekerheid. Zo kan er op elk punt van de race, ongeacht onvoorziene omstandigheden, toch zo zuinig mogelijk gereden worden. Chief Strategy Stefan de Gijsel legt uit: "Het is fantastisch hoe ons neurale netwerk kan leren hoe het de beste strategie berekent. Maar de grootste winst valt te behalen in hoe we het neurale netwerk vervolgens implementeren in de auto."

Autonome motor
Waar afgelopen jaar via portofoons de uitkomsten van de software naar de coureur moest worden gecommuniceerd, is dit jaar gezocht naar een betere oplossing. Om efficiënt en direct van de software gebruik te kunnen maken, is gekozen om een stukje autonome technologie toe te voegen aan de auto. De motor van de auto wordt direct aangestuurd door de software, zonder dat de coureur gas hoeft te geven. Om de software veilig te testen is een op afstand bestuurbare auto gebruikt. Deze heeft veel autonome kilometers gemaakt voordat de software daadwerkelijk op de Eco-Runner 9 is getest. Omdat de coureur uit veiligheidsoverwegingen altijd moet kunnen ingrijpen, wordt de strategie vanuit de software ook op twee LCD-schermpjes geprojecteerd en kan de coureur de controle van de motor overnemen.

Shell Eco-marathon
Het team neemt elk jaar deel aan de Shell Eco-marathon waar ze zich kunnen bewijzen tegenover medestudenten vanuit heel Europa. De Shell Eco-marathon wordt elk jaar georganiseerd door Shell om studenten de mogelijkheid te geven om de meest zuinige auto mogelijk te ontwikkelen. Dit event wordt georganiseerd op meerdere continenten, en de wedstrijd voor teams binnen Europa zal plaatsvinden in Londen van 5 tot 8 juli. Elk jaar komen er 200 studententeams samen om te strijden om de titel van meest efficiënte voertuig. Het doel is om zo min mogelijk brandstof, in het geval van de Eco-Runner is dat waterstof, te gebruiken op het parcours.

Visie
De visie van het team is om een duurzame toekomst te promoten, door het bouwen van een zo efficiënt mogelijk door waterstof aangedreven voertuig. "Een auto die rijdt op een groene brandstof en dat dan ook superefficiënt doet, is naar onze mening de ultieme vorm van duurzame mobiliteit", aldus Ruben Hortensius, teammanager van het Eco-Runner Team Delft. De bezigheden houden dan ook niet op bij alleen het bouwen van de Eco-Runner. Het team probeert zo veel mogelijk een educatieve rol omtrent waterstof uit te oefenen. Zo worden er schoollessen gegeven over waterstof en waren er teamleden een aantal dagen aanwezig in het NEMO Science Museum.

Ruud Stift

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Heeft u gestemd voor Europese Parlementsverkiezingen ?



Reageren!
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>