Het Human Power Team met 'Chief' Linda (geheel rechts 2e rij) is klaar om het record te verbreken (Foto: Bas de Meijer)
Het Human Power Team met 'Chief' Linda (geheel rechts 2e rij) is klaar om het record te verbreken (Foto: Bas de Meijer)

Linda wil met Human Power wereldrecord verbreken

Algemeen

TU Delft en VU Amsterdam ontwikkelen aerodynamische ligfiets

DELFT - De Delftse studente Linda Vermeulen (21) probeert in september met haar Human Power Team in het Amerikaanse Nevada het wereldrecord snelfietsen te verbreken. Deze week werd, in het auditorium van de TU Delft, het nieuwe ontwerp voor de ligfiets gepresenteerd.

Door Ruud Stift

Het record, een ongelofelijke snelheid van 121,8 km/per uur, staat sinds 2010 op naam van de Française Barbara Buatois. 'Chief' Human Power Linda hoopt met de speciaal voor twee atletes ontworpen hightech ligfiets, de VeloX 9, sneller te kunnen gaan. Daar zet zij, samen met 15 andere studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam, een tijdlang haar studie voor op een lager pitje. Alles aan de kant voor het uiteindelijke doel: het fietsen van een wereldrecord in Battle Mountain, Nevada tijdens de World Human Power Speed Challenge (WHPSC). Een van de twee atletes van het team, Jennifer Breet, kent het klappen van de zweep. Zij werd vorig jaar tweede tijdens de WHPSC. De andere atlete, Rosa Bas, roeide tot aan de zomer van 2018 op (wereld)topniveau.

Data
Linda praat ons bij over de vorderingen: "We zijn nog hard bezig met het bouwen van de wedstrijdfiets. Momenteel trainen de twee atletes voornamelijk op een eerdere versie, de VeloX 7. Dan meten we hoe de atleten er fysiek voor staan, of we ze niet te hard laten trainen. Verder verzamelen we data zoals zuurstofopname en de wattages die ze weg trappen. Het Human Power Team bestaat uit een Amsterdams deel van vier personen en een Delfts deel van twaalf personen. Ik begeleid het VU-trio: de twee trainers van de atleten en de student die hier bewegingswetenschappelijk onderzoek op doet. Het team TU Delft bestaat uit een deel 'engineering' (het bouwen) en een deel 'operations' (zoeken van partners/promotie voor het project). Ik zorg dat de 'bewegingswetenschappelijke' component perfect afgestemd wordt op het bouwschema van de ligfiets."

Acclimatiseren
"Als de planning op schema blijft lopen, zullen we in mei met de VeloX 9 gaan oefenen. In augustus staat de trip naar Nevada gepland. Een maand eerder, omdat de atleten goed moeten acclimatiseren. Naast de warmte is de ijle lucht namelijk ook een factor om rekening mee te houden. De race beslaat totaal een afstand van 10 kilometer over een rechte weg. Een ritje van ongeveer 7 minuten, waarbij de uiteindelijke recordmeting pas in de laatste 200 meter plaats vindt. Dus de race moet zeer goed opgebouwd worden, met een ware explosie van sprintkracht op het eind. Beide dames rijden de race, je schrijft altijd minimaal twee atletes in om eventualiteiten te voorkomen."

Verbeteringen
"Dit jaar rijdt de VeloX op nieuwe banden, banden met nog minder rolweerstand. Verder is het frame lichter geworden in gewicht, aangepast op de atleten. Het 'zicht' wordt verzorgd door een mini cameraatje achterop de kap. De apparatuur binnenin de capsule is ook verbeterd. De schermen en de oortjes voor het contact met de coaches en visualisatie van de route. Voor de race worden alle fietsen aan een strenge controle onderworpen met name om de veiligheid te waarborgen en om 'foul play' tegen te gaan. De atleet ligt verankerd in een gordel met een helm op in de fiets."

Opbouw team
Voor de bouw van de fiets wordt natuurlijk niet over een nacht ijs gegaan. "Niet echt", verzekert Linda ons. "Daarom zijn bij de samenstelling van het team ook meerdere disciplines aanwezig. Het TU Delft-team bestaat uit werktuigbouwkundigen, industrieel ontwerpers, civiele techneuten en studenten luchtvaarttechniek. We proberen niets aan het toeval over te laten. Daarom vergaderen we elke week. De afstemming moet kloppen, willen we een kans maken om het record te breken. De fiets is gestroomlijnd en dat moet ook gelden voor het team."