Zo gaat Station Delft Campus er van 2023 uit zien.
Zo gaat Station Delft Campus er van 2023 uit zien.

Station Delft Campus wordt eerste energieneutraal treinstation

Algemeen

Station Delft-Zuid gaat Station Delft Campus heten en wordt het eerste energieneutrale treinstation van Nederland.

ProRail gaat een treinstation bouwen met onder meer liften, LED-verlichting en kaartautomaten die volledig gaan werken op energie van een innovatief dak. Het dak zal namelijk helemaal uit zonnepanelen gaan bestaan. Het is een reuzestap op het gebied van duurzaamheid, die ProRail in nauwe samenwerking gaat zetten met de Gemeente Delft en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Ondertekening
De hiervoor benodigde handtekeningen zijn inmiddels gezet. Door de staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat genaamd Stientje van Veldhoven, chief operational officer John Voppen van ProRail en Duurzaamheids-wethouder Stephan Brandligt van de Gemeente Delft.
Het nu nog troosteloze station Delft-Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Het biedt weinig beschutting tegen regen en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een fikse trap beklimmen om er te komen. Reizigers met een functiebeperking zijn daardoor gedwongen om een station verder te reizen om aan de andere kant te komen.

Flinke verbetering
Dat is niet meer van deze tijd. En dus wordt het station flink verbeterd. "We bouwen een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, liften en een kap vol zonnepanelen", aldus ProRail. "Die zonnepanelen gaan zorgen voor de energie die nodig is om de liften aan te drijven, het station te verlichten en apparatuur als bijvoorbeeld de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheck-poortjes en reisinformatieborden te laten werken. Het energieverbruik gaat daardoor niet omhoog, maar omlaag: naar nul om precies te zijn." Op Delft-Zuid gaat het om tweehonderd megawatt uur per jaar, evenveel als het energieverbruik van zeventig huishoudens.

Innovatief dak
Het dak is de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met zonnedaken op de andere stations in Nederland. De kern is hier dat het dak in feite niet wordt bedekt met panelen, maar dat het helemaal uit panelen bestáát. Daardoor kan het per vierkante meter veel meer energie opwekken dan de bestaande zonnedaken. Uitdaging voor Benthem Crouwel Architects daarbij was om het ook nog een beetje mooi te maken.

Druk tracé
De verbetering van station Delft-Zuid valt samen met de aanpak van de lijn Den Haag-Rotterdam. Dit is één van de drukste tracés in Nederland. Nu al rijden hier ruim 20 treinen per uur. En dat worden er straks zelfs 28. "Daarvoor breiden we het aantal sporen uit van twee naar vier. Voor Delft-Zuid betekent dit niet alleen een futuristisch dak. We zullen de perrons volledig vervangen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen."
De start van de bouw is in het najaar van 2019. Het station moet in 2023 af zijn. Extra treinen gaan een jaar daarna rijden.

De aanblik van boven af.