Afbeelding
Foto: KOOS BOMMELE

Fietsenstalling station Delft: elke week een 'crime scene'

Algemeen

Tekort aan capaciteit vraagt om andere aanpak door NS

DELFT - Fietsen stallen in Delft. Het blijft een moeilijk verhaal. De ene keer zijn het de Mobikes, waar de Delftenaar zijn wenkbrauwen over fronst, de andere keer is het de fietsenstalling van station Delft. Er is al menig woord aan vuil gemaakt, maar tot op heden is er nog geen oplossing voor het nijpende tekort aan stallingsplekken.

Door Ruud Stift

Julian Gommers, student aan de Haagse Hogeschool in Delft, moet dagelijks voor zijn 'minor' op en neer naar Zoetermeer. De fervente gebruiker van de fietsenstalling stuurde zelfs een video-opname naar de redactie van zijn bevindingen ter plekke.
"Er is mij een patroon opgevallen. De fietsenstallingbeheerder zet tegenwoordig preventief het parkeer informatie systeem op 'VOL' om mensen te ontmoedigen gebruik te maken van de fietsenstalling, terwijl er aanwijsbaar nog WEL plekken beschikbaar zijn. Is dit gewenst gedrag? Verschillende borden, displays, linten, kettingen en medewerkers worden ingezet om fietsers weg te jagen uit de fietsenstalling, terwijl dit juist andersom zou moeten zijn. Systemen zijn geplaatst om fietsers te begeleiden naar de juiste stalplaats en deze worden door beheerders opzettelijk gemanipuleerd.

Vrij
Als alle bordjes aangeven dat de fietsenstalling vol is, terwijl je toch genoeg mensen met hun fiets naar buiten ziet komen? Normaal gesproken zou je dan meteen moeten kunnen zien dat er weer plekken vrij zijn, toch?"

Is er een oplossing te vinden? Volgens Julian wel. En het is ook geen oplossing waar meteen een dosis 'rocket science' voor nodig is.
"Heel simpel, gewoon de stalplaats verkorten! Op dit moment zijn de maximum stallingstijden 14 en 28 dagen. Dit is extreem lang! Als iemand bijna een maand z'n fiets kwijt moet, kan hij die toch beter thuis in de schuur laten staan dan in de fietsenstalling van een station? Daarenboven getuigt het van egoïsme om deze plek zo lang in gebruik te nemen. Verkort de tijd naar bijvoorbeeld 7 en 14 dagen. Dit lost al een deel van het probleem op. Er wordt meer capaciteit gecreëerd en er kan gehandhaafd worden door middel van het elektronische parkeersysteem."

LED-strips
"Mocht deze oplossing niet ver genoeg gaan, kan er nagedacht worden over betere begeleiding naar vrije stalplaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gekleurde LED-strips in de grond om aan te geven welke plekken nog vrij zijn. Veel mensen worden doorgestuurd: 'Zet je fiets maar buiten of in de 2e stalling'. Ik begrijp het ook wel voor een deel. Menig fietsgebruiker loopt een pad in, ziet geen rechtmatige plek en 'propt' zijn fiets er dan maar tussen. Dat levert de beheerder natuurlijk een handvol extra werk op, maar inmiddels ben ik wel heel wantrouwend als ik het bordje 'VOL' aan zie staan. Ik kan mijn buitenmodel fiets, met brede bagagedrager aan de stuurkant, nog wel eens kwijt op speciaal voor dit soort fietsen aangewezen plekken, maar dat is vaak ook dringen. Zelfs de oude fietsenstalling langs het water, die als voorlopige noodoplossing zou dienen, bestaat ook nog om de hoogste fietsenstalnood te ledigen."

Hogerop
"Ik heb ooit geprobeerd vanuit het perspectief van 'klant' een manager/supervisor van de NS te spreken te krijgen, maar dat leidde tot niets. 'Zoek het hogerop', zeggen de beheerders bij de stalling. Want, zij 'voeren gewoon uit wat ze van bovenaf (lees: NS) opgelegd krijgen'. Alles goed en wel, maar wie is dan hogerop en waarom kan je daar niet mee in gesprek?"

Rood lint
"Het is bijna elke vrijdag feest. Vanwege de drukte wordt de fietsenstalling met rood lint afgezet om nieuwe parkeerders te weren. Ik vraag me echt af of dit niet gewoon op eigen initiatief van de beheerders wordt gedaan. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit beleid door de NS wordt onderschreven."

Inge Rijgersberg, woordvoerder NS:
"Het probleem van de ondercapaciteit is bij ons bekend, hierover zijn we in gesprek met de gemeente Delft. Verder verschilt het per locatie hoe lang een fiets mag blijven staan. Als dat in Delft een maand maximaal is, zouden we moeten kijken of dat wenselijk is. We hebben op bepaalde locaties alleen maar toezichthouders als personeel, op enkele andere locaties hebben we ook fietsenmakers als extra service."

Stallingstijd
"We hebben met de gemeente Delft ook afspraken met betrekking tot de stallingstijd. Hier wordt streng op gehandhaafd. Per week worden er zo'n 50 tot 100 fietsen verwijderd en naar het depot gebracht. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste stallers hun fiets hooguit een weekend of slechts een deel van de dag stallen. Maar, het blijft het soort van dweilen met de kraan open. De vraag naar plekken neemt niet af. In die zin is Delft een geval apart. Een volgende stalling komt eraan. Je zal echter -helaas- altijd mensen blijven houden die hun fiets niet kwijt kunnen. Daarom ook zijn er sinds de opening fietsenrekken buiten blijven staan, als uitwijk. Niet ideaal, maar je kunt niet alles voor zijn."

Sensoren
"Dat de aantallen niet altijd accuraat weergegeven worden kan kloppen. We hebben geconstateerd dat er een aantal sensoren gerepareerd moeten worden, dus dat euvel is binnenkort verholpen. Waarom een rij als 'vol' aangemerkt wordt, terwijl er plekken beschikbaar blijken te zijn? Hiermee willen we voorkomen dat mensen voor dit beperkt aantal plekken te lang moeten zoeken, met het gevaar dat ze hun trein missen. Je wilt je fiets als forens meestal snel kwijt. En over de verkeerd geparkeerde, de ertussen gepropte fietsen; dat is inderdaad meerwerk voor de beheerders. Steeds vaker komen mensen met 'brede fietsen', voorzien van bakjes of andersoortig voorop bij het stuur. Op dit type fiets zijn de plekken in de rekken eigenlijk niet voorzien. Het zal ons inziens nog wel even een 'continuing story' blijven. Een geluk bij een ongeluk: in vergelijking met de oude situatie zijn we in Delft al aardig opgeschoten. Laat onverlet dat we altijd kritisch blijven kijken naar het functioneren."