<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Foto: KOOS BOMMELE

Belevingsgericht winkelen in de binnenstad!

DELFT - Future-Proof Retail (FPR) onderzoekt wat je als retailer of winkelmedewerker nodig hebt om publiek te blijven trekken. Tot en met zaterdag 17 november doet FPR onderzoek in Ray Brandstore, NO13 en Instore conceptstore in Delft. Daar worden innovaties ook ter plekke uitgeprobeerd, de winkels zijn een 'living lab'. Kom het beleven!

Winkeliers zijn op zoek naar meer beleving in de winkel. FPR ondersteunt hen met het innoveren van hun winkel met nieuwe technologieën. Als het consumentengedrag verandert, moet je als retailer mee veranderen. En het consumentengedrag verandert, in rap tempo. Consumenten winkelen steeds meer online; zo'n 10 procent van alle aankopen vindt online plaats. De verwachting is dat dit over twee jaar rond de 30 procent zal zijn. Dat betekent dat je als winkelier niet meer kunt vertrouwen op de kwaliteit van je product, stelt FPR-projectleider Anja Overdiek van De Haagse Hogeschool. "Goede producten kun je ook online aanschaffen. Als winkel moet je dus iets bieden wat bezoekers online niet treffen. Winkelen als een beleving die mensen graag willen herbeleven en inspelen op de emotie."

Shopping destination
Studenten en onderzoekers van FPR begeleiden winkelmedewerkers van Ray Brandstore, NO13 en Instore conceptstore de komende drie weken om met vier nieuwe innovaties een winkelbeleving te creëren. Zo zijn er twee winkelrobots, één die je welkom heet en één die je in staat stelt om vanuit huis of van waar dan ook digitaal door de zaak te lopen. Daarnaast is er een 'loyalty-app' en een 'digi-bril' waarmee je ziet wat de aandacht van bezoekers trekt. Deze tools wisselen elke week van winkel. Tools die de winkelmedewerkers helpen nóg meer te denken vanuit de klant. Zodat het een tweede natuur wordt om antwoorden te bedenken op de vraag: 'Hoe kan deze winkel een 'shopping destination' blijven?'
Door klanten wordt Delft van buitenaf gezien als een historische stad. Met deze living labs kunnen winkeliers laten zien dat innovatie en technologie ook passen bij Delft. Dat kunnen bezoekers nu beleven. TMO Fashion Business School is een belangrijke partner. Zij heeft voor dit project de technologieën naar de winkels gebracht. In april 2019 komt FPR terug. Overdiek: "Dan hoop ik beweging naar beleving terug te zien."

Voor Future-Proof Retail werken de gemeenten Den Haag, Assen, Roermond en Delft, Hogeschool Rotterdam, TMO Fashion Business School, Hanzehogeschool Groningen, Hogeschool Zuyd, Gilde Opleidingen, ROC Mondriaan, INretail, Vakcentrum, Thuiswinkel.org, FNV, SalesForce, de Bijenkorf, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, Kamer van Koophandel en De Reactor samen, onder leiding van De Haagse Hogeschool. In heel Nederland experimenteren retailers samen met HBO en MBO studenten in living labs, in de winkel. Ze onderzoeken welke vaardigheden ondernemers en medewerkers nodig hebben om 'future-proof' te zijn en hoe ze die kunnen aanleren. Zie voor meer informatie: www.futureproofretail.nl.

Ruud Stift

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>