Dennis Huygen bij de collectie vliegtuigen, te bezichtigen van buitenaf aan de Laan van Hoornwijck 260 in Den Haag
Dennis Huygen bij de collectie vliegtuigen, te bezichtigen van buitenaf aan de Laan van Hoornwijck 260 in Den Haag

"Met onze modelvliegtuigen maken we de geschiedenis levend"

Algemeen

Tijdens de zomervakantie besteedde Delft op Zondag aandacht aan mensen met een bijzonder verhaal; een opmerkelijke hobby, een mooie verzameling, een tattoo met een verhaal, noem maar op. De zomer loopt ten einde maar de redactie staat altijd open voor bijzondere verhalen van Delftenaren. Dus schroom niet om te mailen naar redactie@delftopzondag.nl als u denkt in aanmerking te komen. Voor nu het laatste verhaal van deze zomerserie: Modelbouwer Dennis Huygen (50).

Door Esther Luijk

Hoe is deze hobby ontstaan?
"Als lid van de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg ben ik veel met geschiedenis bezig. We doen bij de vereniging onderzoek naar de historie van Ypenburg op vijf gebieden, waaronder het vliegveld. Er zijn veel verhalen en foto's overgebleven uit die tijd, maar de gebouwen en de vliegtuigen bestaan niet meer. Ik bedacht toen dat het leuk zou zijn om samen met een aantal leden de vliegtuigen op schaal na te bouwen. Een van de doelen van onze vereniging is om de geschiedenis van Ypenburg uit te dragen, en dit is een leuke manier om dat te doen. Ik ben voornamelijk de initiatiefnemer en coördinator van dit project, maar ik bouw zelf ook wel."

Welke vliegtuigen bouwen jullie na?
"Alle vliegtuigen die hier in de periode 1936 tot 1992 ooit geland zijn. Vliegveld Ypenburg is lange tijd gebruikt als militaire vliegbasis, dus er zijn vanzelfsprekend ook veel militaire vliegtuigen geland, maar ook veel andere modellen, zoals Fokkers. Voordat we het na gaan bouwen, moet er fotobewijs zijn dat het vliegtuig er daadwerkelijk ooit geland is, en het liefst hebben we ook het verhaal erachter. Waarom was 'ie daar, hoe lang, en van wie was het vliegtuig? Dat maakt de geschiedenis levend. O, en heel kieskeurig zijn we trouwens niet, dus alle vliegtuigen die neergeschoten of gecrasht zijn op het vliegveld, tellen we ook mee, haha!"

Hoe groot is de verzameling nu?
"Er zijn nu zo'n 35 modellen af, en de lijst telt op dit moment zo'n 50 vliegtuigen, maar die is zeker nog niet compleet. We blijven zoeken in oude boeken en fotoalbums naar bewijs van meer."

Hoe maken jullie de vliegtuigen?
"We gebruiken een standaard bouwdoos als basis. Vervolgens passen we dat vliegtuig volledig aan, zodat het historisch zo correct mogelijk is. Hij krijgt bijvoorbeeld een andere kleur, ander nummers en radars, of er worden cirkels opgeschilderd waaraan je kon zien uit welk land het vliegtuig kwam. Een lastigheid bij deze hobby is dat niet van elk vliegtuig een bouwdoos verkrijgbaar is. De commerciële vliegtuigen die vroeger veel gebruikt werden zijn goed te krijgen als model, maar modellen van vliegtuigen van voor de oorlog zijn bijvoorbeeld slecht te krijgen."

Zit er een zeldzaam model bij de verzameling?
"Ja, bijvoorbeeld deze Fokker F25 Promotor, een vliegtuig van vlak na de oorlog. Het was geen succesvol model toen het gemaakt werd, het werd bijna niet gekocht. Er zijn er uiteindelijk maar 25 van gebouwd, maar ze werden wel op Vliegveld Ypenburg in elkaar gezet, dus we wilden er graag een model van hebben. Maar omdat het geen succesvol vliegtuig was, zijn er ook bijna geen modellen van te krijgen. En schaars betekent ook duur. Toch hebben we er een weten te bemachtigen!"

Welk model zou je nog graag willen bouwen?
Ik hoop de Fokker FVIIa nog eens te vinden. Die heeft hier gevlogen tijdens de opening van het vliegveld in1936. Het was toen al een klassieker, dus het is een heel oud vliegtuig en heel lastig om er een model van te vinden. Ik blijf het internet afspeuren naar nieuwe modellen, hopelijk zit 'ie er een keer tussen. Daarnaast zie ik ook graag de Thunderjet nog aan de verzameling toegevoegd. Daar hebben we gelukkig al een bouwdoos van, dus die ligt te wachten op iemand die tijd heeft om 'm te bouwen. De Thunderjet is het vliegtuig dat Generaal Eisenhouwer in 1951 kwam overdragen. Ook een vliegtuig met een bijzonder verhaal dus!"

Open monumentendag
Het voormalige stationsgebouw van het vliegveld Ypenburg is gedeeltelijk te bezichtigen op zondag 9 september van 10.00 uur tot 17.00 uur tijdens Open Monumentendag. Er worden rondleidingen verzorgd door de Historische Vereniging Buitenplaats Ypenburg. Individueel rondlopen is niet mogelijk. Het gebouw is normaal niet opengesteld voor publiek. Meer informatie over de vereniging Buitenplaats op www.historischypenburg.nl