Vier leden van de protestbeweging, met vlnr Mieke van de Wenden, Marijke Haasdijk, Ewout de Koning en Arjan Hebly.
Vier leden van de protestbeweging, met vlnr Mieke van de Wenden, Marijke Haasdijk, Ewout de Koning en Arjan Hebly.

Bewoners van de Bagijnestraat zijn duidelijk: ´Geen bomen weg en zero parkeerplaatsen´

Algemeen

DELFT – Voor 52 bewoners van de Bagijnestraat en omgeving is het nu welletjes. Natuurlijk, de nieuwe eigenaar van het pand Oude Delft 233 mag appartementen voor expats realiseren. Natuurlijk, bij een x-aantal appartementen hoort een x-aantal parkeerplaatsen. Maar om daar twee veertig jaar oude lindebomen voor op te offeren… nee, dat gaat de bewoners te ver.

Vooropgesteld, de lindebomen staan in eigen tuin. En op de ommuurde grond staat nog veel meer natuurschoon. Zoals een monumentale rode beuk, die volgens de bewoners geen lang leven beschoren meer zal zijn als de lindebomen eenmaal zijn weggehaald. "De twee lindebomen vormen nu in feite een bescherming van de rode beuk", zegt bewoner Arjan Hebly, van wie de tuin haaks op het ommuurde perceel ligt. "Zijn die lindebomen eenmaal weg, dan zal de zon rechtstreeks en dus feller op de rode beuk schijnen, waardoor de bast helemaal zal beschadigen. De monumentale boom zal dit waarschijnlijk niet overleven."
Dat is het eerste probleem als gevolg van de plannen. Dan is er ook nog het voornemen om voor de twee lindebomen een aantal parkeerplekken in de plaats te laten komen.

Vijf in plaats van zes
Ook dat stuit de bewoners tegen de borst, aangezien dit meer verkeer op zal leveren in de toch al zeer smalle Bagijnestraat. De garagedeur is er al, moet de eigenaar van het pand gedacht hebben. Deze meneer, die verder niet met naam en toenaam in dit artikel wordt genoemd, die naar ontwerp van landschapsarchitecten Muller & Van Eys achter die deur zes parkeerplaatsen in gedachten heeft. Recht daar tegenover heeft bewoonster Marijke Haasdijk haar woning. "Voor auto´s is de draai vanaf het huidige parkeerterrein in de Rode Leeuwpoort al moeilijk te maken", zegt zij. "Voor mijn huis is het nog iets smaller, dus dan is het helemaal een crime om de draai te maken."
Ewout de Koning is ook een bewoner van de Bagijnestraat en steunt het protest. Hij vindt het waanzin dat de Gemeente Delft star vast houdt aan de plannen en nog steeds uit gaat van de Parkeernota 2013, terwijl de nieuwe Parkeernota 2018 juist de mogelijkheid biedt om het anders te doen. "Bij zo veel appartementen horen zo veel parkeerplaatsen, zo is de regelgeving van 2013 zo ongeveer", zegt de Koning. "Maar nu weten we dat het precieze aantal van zes volgens die eigenaar zelf eigenlijk niet zo nodig hoeft. Ja, maar toch ziet die er wel geld in. Ook ik denk voornamelijk aan die bomen. Dit is altijd een prachtige groene long geweest in de tuinen van de panden langs de Oude Delft."
In een reactie laat de Gemeente Delft weten wel degelijk een ´concessie´ te doen. "De Adviescommissie voor bezwaarschriften heeft in het advies van 9 augustus 2018 geadviseerd om op grond van de Nota Parkeren 2018 de parkeerbehoefte te berekenen. In onze beslissing op bezwaar zullen wij dit als uitgangspunt nemen. Dit betekent dat er niet zes, maar vijf parkeerplekken moeten komen."
Mieke van de Wenden kan de publicatie van de aanvraag zo tevoorschijn toveren. En ja hoor, daar staat het: 5 oktober …van woon- en kantoorfunctie naar 10 zelfstandige wooneenheden.

Fake-inspraak
En ze benadrukt: "Let op, niemand is tegen die tien appartementen voor expats, wel zijn we tegen die parkeerplaatsen en de bomenkap", aldus de bewoonster, die dus samen met haar mede-actievoerders op 26 juni j.l. haar zegje heeft mogen doen tijdens een inspraakronde. "We hebben het idee dat we een fake-inspraak hebben gehad. Er is niet goed naar onze bezwaren geluisterd en veel vragen zijn gewoon terzijde geschoven", en Arjan Hebly vult aan: "Er is ook geen zicht op verder overleg tussen ons, de Gemeente en de eigenaar van het pand Oude Delft 233, terwijl wel is gevraagd of ze nog langs wilden komen om de situatie te bekijken."
Volgens de Gemeente Delft is dat kennelijk niet meer nodig. De woordvoerder: "Vanuit de Gemeente is een aantal maal, nadat het bezwaarschrift is ingediend, ter plaatse poolshoogte genomen. Deze bezoeken vormen geen aanleiding om van ons eerder genomen standpunt af te wijken."

Verkeershinder
De Bagijnestraat, het is in de loop der jaren een belangrijke fietsroute geworden. Er heerst een uniek sfeertje, zo´n prachtig beeld met de overhangende bomen zie je nergens in de binnenstad. Voor toeristen is het een mooie route vanuit de binnenstad naar Molen de Roos.
"We hopen dat er veel publieke verontwaardiging komt naar aanleiding van ons protest", aldus Arjan Hebly. "De verkeersaantrekkende werking staat ons tegen, hier vlakbij heb je twee prachtige parkeergarages, de Prinsenhofgarage en de Phoenixgarage", en Mieke van de Wenden wil nog wel zeggen: "Alles staat in contrast met het plaatsen van een speelterreintje bij de Rode Leeuwpoort. En ja…een bord bij de inrit van de Bagijnestraat met één- of tweerichtingsverkeer, dat ontbreekt er ook nog aan."
De Gemeente Delft voorspelt dat het met de verkeershinder wel mee zal vallen. "Het aspect van de verkeersaantrekkende werking in de straat is meegenomen en meegewogen door de Adviescommissie", aldus de woordvoerder. "Deze commissie is onafhankelijk en heeft hier kritisch naar gekeken. Gelet op het feit dat sprake is van een beperkt aantal auto's en gebruik wordt gemaakt van de bestaande ontsluiting, is voldoende geborgd dat hierdoor geen verkeerstechnische problemen ontstaan."

De draai vanuit de Rode Leeuwpoort naar de smalle Bagijnestraat is al moeilijk te maken.