Ronald Kroon wil zich verdienstelijk maken als fietsambassadeur
Ronald Kroon wil zich verdienstelijk maken als fietsambassadeur

'Ik rij niet met een blinddoek rond'

Algemeen

DELFT - Burgemeester Verkerk noemde hem ooit het meest 'streetwise' van alle raadsleden. Ronald Kroon, voormalig voorzitter van de Fietsersbond Delft ijvert voor een veilig én beveiligd fietsnetwerk.

Door Ruud Stift

De gemeente Delft heeft een miljoen euro uitgetrokken om de Rode Loper uit te leggen voor een wandel- en fietsvriendelijke binnenstad. Gelukkig was er dus ook weer geld beschikbaar om de fietsenstalling van Biesieklette aan de Oude Langedijk in ere, bewaakt onder de oude voorwaarden, te herstellen. Maar Ronald ziet nog een paar pijnpuntjes bij de ontwikkelingen.
"Als taxichauffeur bij Connexxion rij ik niet met een blinddoek voor. Ik zie genoeg dingen die verbetering behoeven, vooral op het gebied van verkeersveiligheid. Het mag allemaal wel wat sneller aangepakt worden. Het traject van autoluwe binnenstad naar wandel- en fietsvriendelijke binnenstad verloopt zeer traag. Dat was ook mijn frustratie als voorzitter van de Fietsersbond Delft. De bureaucratie stond mij tegen."

Koopzondag
"Mij viel op dat de fietsenstalling op de Oude Langedijk niet elke zondag bemand wordt. Slechts op één van de vier zondagen is er bewaking. Dat is toch geen reclame voor mensen van buiten de stad, die hier hun prijzige e-bike veilig willen stallen? Die blijven natuurlijk weg en kiezen voor een andere stad om te funshoppen op een koopzondag."

Amerik van der Plas, Biesieklette:
"We zijn sinds 1 juni van dit jaar weer de exploitant van de stalling aan de Oude Langendijk, op verzoek van de gemeente Delft. Momenteel zijn we met de verantwoordelijken in overleg om te komen tot een volledige bemanning voor elke zondag. Voor het bewaakt stallen was in juni 2016 geen geld meer, toen is meneer Kroon met een aantal vrijwilligers een burgerinitiatief gestart om de stalling aan de Oude Langendijk alsnog van toezichthouders te voorzien. In aanloop naar de uitkomst van het overleg laten we borden maken met daarop de huisregels, openingstijden en de dagen waarop bewaakt kan worden gestald."

Kroon:
"Ik heb tijdens het burgerinitiatief gebruik gemaakt van drie cliënten van de Stichting Perspektief. Het mes sneed zodoende aan twee kanten, want voor het behoud van hun uitkering moesten ze per week 15 uur vrijwilligerswerk verrichten. Zij deden dit werk met veel enthousiasme, helaas kwam daar per juni van dit jaar een eind aan. Jammer, want deze vrijwilligers zaten er wél elke dag om de boel in de gaten te houden."

Van der Plas:
"We zijn in gesprek met Perspektief om hier een mouw aan te passen. De wet staat ons niet toe om vrijwilligers in te zetten, dus proberen we ze via een andere constructie, als stage-plek, alsnog hun uren te laten draaien. Biesieklette is een mensontwikkelingsbedrijf. We werken vaak met mensen, die dit werk -met behoud van uitkering- als opstap kunnen gebruiken naar de reguliere arbeidsmarkt. Ze komen eerst te werk onder leiding van een mentor. Als ze het in de vingers hebben, mogen ze zelfstandig draaien bij de stalling."

Kroon:
"In februari heb ik de gemeente aangeboden om fietsambassadeur te worden, als aanspreekpunt op drukke dagen en bij evenementen. Geef mij een witte bakfiets, met reclame of een slogan op de bak en samen met mijn hond maak ik de mensen die van buiten Delft komen wel wegwijs. Want elke stad heeft zijn eigen regels op wandel- en fietsgebied. In september hoor ik van de gemeente of ze dit zien zitten."

Onveilig
"Ik ijver voor meer plekken om je fiets te kunnen stallen in Delft. Wat bijvoorbeeld te denken van de nieuwe aanwas aan bewoners vanuit de Harnaschpolder? Vanuit mijn ploegendienst op de taxi merk ik dat er vaak te hard wordt gereden door automobilisten. Het is een kwestie van tijd voordat het mis gaat, vooral bij het onoverzichtelijke kruispunt aan de Westlandseweg. Of een stukje verder, de oversteek bij het voormalige Legermuseum die nog steeds gebruikt wordt. Het is op meerdere plekken in de stad onveilig voor fietsers. En daarnaast de ergernis van de wandelaars ten opzichte van de fietsers en andersom. De mensen middels goede regelgeving heropvoeden zou hier ook zeker helpen. Maar, ik lijk een roepende in de woestijn. Eenmaal uit de gemeenteraad kennen ze je niet meer. Als gewone burger is het moeilijk om een voet tussen de deur te krijgen. Delft is qua fietspaden slecht voorbereid op de toekomst, daar wil ik mijn steentje aan bijdragen."

Gemeente
De plannen van de gemeente op het gebied van fietsparkeren in Delft bestaan onder meer uit: gratis stallen van fietsen en uitbreiden van de capaciteit van de stalling aan het Vesteplein, plaatsen van borden die overschot aan capaciteit weergeven en 3700 extra fietsparkeerplekken die in de huidige en toekomstige vraag (tot 2040) voorzien. De voetganger staat op plek 1 in de binnenstad en de binnenstad is gastvrij voor fietsers. Er is sprake van gastvrije handhaving, zoals het garanderen van een vrije doorgang voor hulpdiensten.