De jonge vluchtelingen en migranten  leren bij in de TaalZomer van het Grotius College
De jonge vluchtelingen en migranten leren bij in de TaalZomer van het Grotius College

TaalZomer voor vluchtelingen en migranten

Algemeen

DELFT - Dertig leerlingen van de Internationale Schakelklas van het Grotius College Delft gaan twee weken lang iedere dag bij het Rietveld Theater aan hun taal werken via een combinatie van taal- en theaterlessen.

Het zijn voor het grootste deel vluchtelingen uit Syrië, Eritrea en Somalië, maar ook migranten uit Indonesië, Thailand en Turkije. Vakantie, maar ze kiezen er voor extra uren te maken om die lastige Nederlandse taal onder de knie te krijgen. Het Rietveld Theater, normaal leeg in de zomer, komt tot leven. In de foyer oefenen de leerlingen de emoties boos, bang, blij, bedroefd. Spannend om dat in een groep te doen, maar er wordt ook veel gelachen.

Rondtoer
In de studio bereiden de taaldocenten hun leerlingen voor op een rondtoer langs kunstwerken in Delft: Hugo de Groot, het 'blauwe hart', het mozaïek op het Doelenplein etc. De bijbehorende woorden worden doorgenomen. Over materialen, vormen en kleuren. Tussen de middag is het gezellig op de prachtige binnenplaats van het theater.
Als jonge vluchteling of migrant (leeftijd 12-18 jaar) sta je voor een enorme uitdaging om in Nederland een goede plek te verwerven. Beheersing van de Nederlandse taal is een eerste vereiste. De achterstand in vergelijking met in Nederland geboren jongeren is enorm groot. Het tweejarige curriculum van de Internationale Schakelklas is voor de meeste leerlingen te kort om die achterstand in te halen
Het Grotius College Delft is in 2012 begonnen om op zaterdagen extra taalonderwijs op vrijwillige basis te organiseren. Afgelopen schooljaar heeft er op zaterdagen voor de vijfde keer een TaalTheater gedraaid voor ongeveer 20 leerlingen van de Internationale Schakelklas. Sinds 2016 is dit TaalTheater aangevuld met een TaalZomer in de eerste twee weken van de zomervakantie volgens dezelfde formule.