Een klein gedeelte van de verontruste bewoners verzamelde zich voor de Wijkpost.
Een klein gedeelte van de verontruste bewoners verzamelde zich voor de Wijkpost.

Sprankje hoop voor bewoners Poptahof-Noord

Algemeen

DELFT – De wijk Poptahof wordt ook wel 'broedplaats' genoemd. Van nieuwe ontwikkelingen, maar ook van onrust. Onrust over de te hoge stookkosten en de slechte isolatie van de oude Poptahof-Noord flats. Woonbron versus haar huurders. Deze week stond een 'wordt vervolgd' gepland. Met bemoedigend nieuws als voorlopige uitkomst.

Door Ruud Stift

Tientallen bewoners, begeleid door SP-fractievoorzitter Lieke van Rossum, verzamelden zich afgelopen week aan het Akropolishof. In gespannen afwachting van de resultaten van het gesprek tussen bewoners, vertegenwoordigers van Woonbron en leden van Delft Energy Design. De kleine delegatie van de maar liefst 650 getroffen huishoudens hoopte eindelijk op goed nieuws. Ze worden vanaf 2015, na de plaatsing van nieuwe energiemeters, al van het (meter)kastje naar de muur gestuurd.

Bewoner Janneke van der Laan:
"Wij zouden graag inzage krijgen in de manier waarop de energienota's berekend worden. Ik betaalde dit jaar maar liefst 300 euro meer dan vorig jaar. Van meer mensen uit de wijk hoorde ik dat ze veel hoger aangeslagen zijn.
De isolatie in deze oudere flats laat veel te wensen over, dat is eerder geconstateerd. De hogere energiekosten zouden onder meer te wijten zijn aan een energielek, maar dat wil Woonbron niet bevestigen."

Onvrede
"Door de hele wijk proef je onvrede, men heeft nul vertrouwen in Woonbron. Geen van de betrokken partijen wenst haar verantwoordelijkheid te nemen. De nieuwe meters zijn lichtgevoelig, dus dat kan hard gaan met de zon erop. Ons werd aangeraden om ze regelmatig te checken.
Ik woon hier nog niet zo lang en ook ik verbaas me over de abominabele isolatie. Mijn dochters slapen aan de galerijkant. Je voelt de tocht gewoon langs de muur! In de winter gebruiken we extra dekens. Sommigen zitten binnen met twee extra truien aan om de kosten te dekken. En dat voor -let wel- 750 euro per maand. Gewoon een doorsnee appartement. Vierhoog zonder lift!"
Deurwaarders
"Ik kan alles redelijk betalen, maar er wonen hier veel mensen die moeten leven van een minimuminkomen. Bij sommigen van hen komen deurwaarders op bezoek, ze kunnen de rekeningen gewoon niet meer voldoen. Mijn onderburen hebben de zaak aangekaart, maar omdat ze de Nederlandse taal niet goed machtig zijn, worden ze telkens afgescheept."

Lieke van Rossum:
"We hebben in de Delftse gemeenteraad een notitie ingebracht over deze onverkwikkelijke situatie. Hierin staat opgeschreven wat er allemaal (hoge rekeningen, lekkende radiators, niet werkende meters) niet deugt. Deze woningen zijn gewoon in slechte staat van onderhoud. Daar is in jaren niet naar omgekeken, omdat 'het geld op was'. Delft Energy Design is door Woonbron ingehuurd om de energiekosten in kaart te brengen. Mensen die worden geconfronteerd met te hoge rekeningen staan hier bijna letterlijk in de kou. Daar moet snel een oplossing voor komen."

Onderzoek
"Wethouder Karin Schrederhof (PvdA) belooft dat ze alles zal doen wat in haar macht ligt. Als ex-directeur van dezelfde corporatie neem ik aan dat ze de juiste contacten heeft. Er komt een onderzoek en de bezoeken van de deurwaarders worden stopgezet. Ze gaat in gesprek met Woonbron in de hoop dat de mensen tegemoet worden gekomen. We hadden gevraagd om dit gesprek om onze vier eisen (1. Inzage in de energierekeningen 2. Herziening van de energienota's 3. Een nieuw meetsysteem en 4. Verbeterde isolatie) kracht bij zetten."

Bewoner F. Salami:
"Woonbron informeert de bewoners pas na anderhalf jaar over de kosten. Intussen moeten we alles maar gewoon betalen. Ze ontkennen hun zorgplicht, dit getuigt van minachting. Zelf ontving ik ook een veel hogere rekening door een slecht functionerende radiatorkraan. Pas na veel heen en weer werd ik gehoord."

Fatima Polat (aanwezige bij het gesprek):
"We hebben goede afspraken kunnen maken. Na de zomer staat een technisch, samen met Delft Energy en een sociaal overleg gepland. Op 20 juli krijgen alle bewoners bericht over de berekening van de nota's. Er wordt ook gekeken naar groot en klein onderhoud. In samenwerking met Delft Energy Design wordt bekeken naar wat er nu al aan klein onderhoud kan worden verricht. Na de vakantie gaat Delft Energy Design op huisbezoek om alle verhalen te bundelen."

Woonbron nam dit keer wél de 400 verzamelde handtekeningen aan.
Wordt -ongetwijfeld- vervolgd….