Annette van der Elst van ParkerenDelft. (foto Koen Verheijden)
Annette van der Elst van ParkerenDelft. (foto Koen Verheijden) Foto: Koen Verheijden

"Onze voornaamste doelstelling is om Delft goed bereikbaar te houden"

Algemeen

Sinds 1 januari 2017 is alle dienstverlening rondom parkeren in Delft onder één dak gekomen bij ParkerenDelft. "We willen het vooral eenvoudig en toegankelijk houden", aldus Annet van der Elst, directeur van ParkerenDelft.

Annet van der Elst werkt sinds eind 2010 voor ParkerenDelft. "Oorspronkelijk voor zestien uur, maar inmiddels fulltime", vertelt zij in de ontvangstruimte van ParkerenDelft bij de Zuidpoortgarage. Dat laatste is niet vreemd, want ParkerenDelft heeft er de afgelopen jaren meer taken bijgekregen en groeide daarom afgelopen jaar al van 10 naar 30 medewerkers. "En we hebben nog steeds vacatures", kondigt Annet aan: "Zo zijn we op zoek naar een senior technisch medewerker voor gebouwen en installaties, een backoffice medewerker en een financial controller."

Privaat en gemeente
ParkerenDelft bestaat sinds 2005. Hoewel het een private organisatie is, bezit Gemeente Delft 100% van de aandelen. "Wij zijn vooral uitvoerend", legt Van der Elst uit. "Over het beleid gaan wij niet, maar we hebben wel de opdracht om met ideeën en aanbevelingen te komen." Het grote voordeel van een 'eigen' organisatie boven bijvoorbeeld een commerciële partij als Q-park is dat de gemeente grip houdt op de beschikbaarheid en de tarieven. ParkerenDelft heeft verschillende parkeergarages in eigendom: de Phoenixgarage, de Zuidpoortgarage, de Marktgarage,de Kampeveldgarage en de gloednieuwe Prinsenhofgarage ParkerenDelft beheert daarnaast verschillende parkeergarages en -terreinen zoals de Buitenhofgarage en de parkeerterreinen aan de Molengraaffsingel en de Heertjeslaan. Samen goed voor 2341 parkeerplaatsen. De inkomsten van de eigen parkeergarages gaan naar ParkerenDelft, maar het is de gemeente die de tarieven vaststelt. "Onze opdracht is om de kosten van de parkeergarages over een periode van 40 jaar terug te verdienen én te zorgen voor een gastvrije ontvangst van de autobezoeker in Delft."

Straatparkeren
Daarnaast voert ParkerenDelft nu ook in opdracht van de gemeente alle werkzaamheden voor het straatparkeren uit. "Dat betekent dat we verantwoordelijk zijn voor de vergunningverlening, het beheer maar ook de controle." Die controle wordt uitgevoerd door BOA's en fiscaal controleurs, die in dienst zijn van ParkerenDelft. De BOA's richten zich op het foutparkeren, de fiscaal controleurs op het niet betalen van parkeergeld. Geen onomstreden taak maar gelukkig komen geweldsincidenten in Delft eigenlijk niet voor. "Parkeren roept emotie op", bevestigt Van der Elst: "Er wordt wel eens gescholden, maar daar blijft het bij. We krijgen gelukkig ook veel positieve reacties: bewoners waarderen het ook als parkeeroverlast wordt aangepakt." Tegelijkertijd zijn de controleurs ook de ogen en oren in de wijk: "Als ze zien dat een auto al een hele tijd niet verplaatst is kunnen ze eventueel contact opnemen met de wijkagent."
Een aparte taak van ParkerenDelft is ook het beheer en de controle rondom de camerabewaking van de autoluwe binnenstad. "Dat de pollers weg zijn wordt zeer gewaardeerd. Inmiddels is het systeem met kentekenherkenning zo gebruikersvriendelijk dat bewoners en ondernemers gemakkelijk een ontheffing online kunnen regelen." Wat nog wel eens verwarring oplevert is het feit dat er soms meerdere ontheffingen en producten nodig zijn: "Je hebt een aparte ontheffing voor het rijden, waar ook even laden en lossen bij hoort, maar voor het parkeren heb je weer een aparte vergunning nodig. We werken er aan om dat nog duidelijker te communiceren."

Toegankelijk
Delft bereikbaar en gastvrij houden is het hoofddoel, benadrukt Van der Elst. Fysiek, maar óók in administratieve zin: "We proberen het eenvoudig en minder ambtelijk te maken. Dat betekent dat we maximaal bereikbaar zijn: iedere dag van 7.00-24.00 uur bij de balie bij de Zuidpoortgarage, en natuurlijk online. We proberen alle mails binnen 72 uur te behandelen en ook de aanvraag van vergunningen en ontheffingen kan digitaal. Via de webshop zijn ook allerlei andere producten voor onze parkeergarages aan te vragen, zoals de Uit-in-Delft-voordeelkaart voor 9 euro, de Avondkaart, geldig vanaf 17.00 uur, eveneens voor 9 euro. "Dat zijn producten waardoor we een uitstapje naar de Binnenstad ook makkelijker en aantrekkelijker willen maken." Ook het kentekenparkeren valt wat Van der Elst betreft onder het vereenvoudigen: "Geen bonnetjes meer, makkelijk te koppelen aan belparkeren, digitale afwikkeling." En de privacy? "Ik zie geen probleem. Kentekens waarmee niets aan de hand is worden direct weer gewist. Kentekens waar wel wat mee is gaan door naar Invoned, een aparte organisatie die het kenteken koppelt aan de NAW gegevens en voor ons de naheffingen verstuurt en int, of naar het CJIB voor boetes. Wij kunnen die koppeling dus niet maken."

Prinsenhofgarage
Met de gloednieuwe Prinsenhofgarage in de Spoorzone heeft ParkerenDelft er een paradepaardje met 639 parkeerplaatsen bij. "Het is een mooie, moderne garage", aldus Van der Elst. "Zonder zuilen en dus makkelijk parkeren. Een systeem met lampjes geeft aan waar nog vrije plekken zijn en er zijn ruim voldoende laadplaatsen. We hebben ook een speciaal abonnement voor motorenbezitters en voor de bewoners in de omgeving bieden we een aanvullend abonnement aan waardoor zij met gereduceerd tarief kunnen parkeren of voordelig een abonnement aan kunnen schaffen. Alle info over deze producten staat op onze website." Met de vier garages om de binnenstad van Delft heen denkt Van der Elst voldoende parkeercapaciteit te hebben: "We staan voorlopig nog niet vol."