De Solar Boat van de TU Delft in actie.
De Solar Boat van de TU Delft in actie.

Wereldsnelheidsrecord-poging TU Delft Solar Boat Team

Algemeen

En nu dan de recordpoging. Die vindt plaats op maandag 11 juni, namelijk vanaf 11.15 uur.
Op de Willem-Alexander roeibaan in Zevenhuizen vindt de poging plaats om het Wereldsnelheidsrecord voor zonneboten te verbreken. In de afgelopen maanden is de nieuwe TU Delft Solar Boat 2018 gebouwd en getest en het team hoopt nu het huidige record van 50,5 kilometer per uur te verbreken. Deze snelheid zou de boot uiteindelijk ook moeten kunnen halen tijdens de races, om het doel te behalen. Dit uiteindelijke doel is: het winnen van de Solar Sport One Race competitie.
De competitie bestaat uit vijf races, waarvan het team de eerste race in mei in Akkrum al heeft gevaren. Het TU Delft Solar Boat Team eindigde als tweede, wat zo vroeg in het jaar een hele prestatie is. "We zijn erg blij met deze start, al willen we natuurlijk eerste worden in de volgende races. We gaan er nu alles aan doen om dit dan ook te bereiken", aldus Team Manager Sjoerd Berning. De volgende vier races vinden plaats in vier achtereenvolgende weken vanaf eind juni. Van de vijf races vinden er vier plaats in Nederland en de laatste race vindt plaats in Monaco.
De races bestaan uit diverse onderdelen, waarmee het team punten bij elkaar kan sprokkelen. Van deze onderdelen zijn de Endurance Race en Time Trial Race het belangrijkst. Om deze onderdelen te winnen dient de Solar Boat zo efficiënt mogelijk te zijn. Naast efficiëntie is snelheid ook erg belangrijk.
Om de concurrentie te kunnen verslaan tijdens race-onderdelen als de Sprint Race en de Top Speed Competitie dient het team zo hard mogelijk te kunnen varen gedurende een korte tijd. Het doel van het team is om snelheden tot wel 60 kilometer per uur te gaan halen.

Het TU Delft Solar Boat Team bestaat uit 24 studenten van de TU Delft. Het team ontwerpt, bouwt, test en racet in één jaar een boot die vaart op louter en alleen zonne-energie. Dit doen zij om grenzen te verleggen: wat is er allemaal mogelijk met duurzame energie? Maar ook om de maritieme sector hiermee te inspireren.
De studenten laten zien dat je met heel weinig energie wel heel veel kunt bereiken.

Hoe is de TU Delft Solar Boat ontworpen?
De boot maakt onder andere gebruik van draagvleugels onder de romp, zodat deze bij een snelheid van 20 kilometer per uur volledig uit het water komt. Zo gaat de boot zo efficiënt mogelijk om met de energie die binnen komt. Door boven het water uit te komen verlaagt de weerstand onder water drastisch en is er minder energie nodig om harder te gaan.
Even ter vergelijking: de boot vaart op zijn cruisesnelheid met even veel energie als een waterkoker nodig heeft om water te koken. Daarnaast is het ontwerp van de boot zo licht mogelijk. Het gewicht van de boot ligt rond de 115 kilogram. Hierdoor heeft de boot minder energie nodig om uit het water te komen.
Doordat de boot slechts twee steunpunten heeft, is deze niet stabiel uit zichzelf. Hiervoor vertrouwt het team op het principe van fietsstabiliteit: de boot maakt als het ware constant een vallende beweging, maar door tegen de valrichting in te sturen, blijft deze overeind en rechtdoor gaan. Precies hetzelfde als bij een fiets.