<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl

Delft kleurt goud in 2019 tijdens themajaar 'Gouden Eeuw'

Nederland op de kaart zetten, dat is de taak van het Nationaal Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). Door middel van themajaren probeert het bureau toeristen naar de grote steden te lokken. 2019 is weer zo'n themajaar: De Gouden Eeuw. Delft ziet hier veel kansen heeft zich met acht andere steden enthousiast aangesloten bij dit initiatief.

Door Esther Luijk

Aan Delft Marketing de taak om het themajaar ook in Delft een succes te maken. Samen met een vakkundig team en met de gemeente als samenwerkingspartner stimuleren stadsprogrammeur Nathalie van der Hak en communicatieadviseur Marjan den Boer zoveel mogelijk ondernemers en cultuurinitiatieven om aan te sluiten.

Hoofdprogramma
De grote lijnen van het themajaar in Delft zijn al bekend. Zo wordt er van januari tot juni 2019 een bijzondere tentoonstelling bij Royal Delft georganiseerd, genaamd Glorious Delft Blue. "Het is het startschot van het Gouden Eeuw-jaar", vertelt Nathalie. "Het is tentoonstelling vol pronkstukken, waar heden verleden en toekomst in terug komen. Kortom, pracht en praal. Helemaal bijzonder is dat Royal Delft is opgericht in de Gouden Eeuw."

De maanden juli tot september staan normaal gesproken al in het teken van de vele festivals die Delft te bieden heeft, maar dit jaar geeft Delft Marketing daar een gouden randje aan, onder de noemer 'Zomers Goud'. Marjan: "We geven culturele ondernemers en festivalorganisatoren daarbij de gelegenheid om in te spelen op het thema 'goud'. Dat kan heel letterlijk opgevat worden, maar ook abstracter; dat is aan hen! Het wordt daardoor een heel divers en mooi programma."

De twee kijken vooral uit naar de maanden oktober 2019 tot februari 2020, want dan vindt de uitsmijter van het themajaar plaats: een tentoonstelling in Museum Prinsenhof Delft over schilder Pieter de Hooch. "Een tijdgenoot van Vermeer", verduidelijkt Marjan. "Hij is enorm populair in Azië en Amerika. De Hooch is in Nederland wat minder bekend dan Vermeer en daarom heet de expositie ook 'Pieter de Hooch in Delft. Uit de schaduw van Vermeer'. In de periode dat De Hooch in Delft woonde, heeft hij zijn belangrijkste werk geschilderd. Voor de expositie worden schilderijen van over de hele wereld naar Delft gebracht, heel bijzonder dus. Het wordt een tentoonstelling vol mooie doorkijkjes, waarin De Hooch zich onderscheidde van andere schilders."

Randprogrammering
Naast de vaste programmering stimuleert Delft Marketing echter ook zoveel ondernemers en cultuurinstellingen enthousiast te maken voor het themajaar. Zo wordt Delft niet alleen extra leuk voor toeristen, maar ook voor de Delftenaar zelf. Om ondernemers en instellingen te bereiken, organiseerde Delft Marketing vorige week een stadsbijeenkomst. "Er werd heel enthousiast gereageerd, er was zo'n honderd man aanwezig", vertelt Nathalie. "Er werden direct ideeën geopperd door ondernemers op welke manier zij zouden kunnen deelnemen."
Marjan en Nathalie benadrukken dat ondernemers laagdrempelig kunnen inhaken. "'Gouden eeuw' is een heel breed begrip", zegt Marjan. "Ze kunnen 'goud' letterlijk nemen, zoals de bakker die opperde om gouden moorkoppen op te nemen in het assortiment, of de koffiebrander die een gouden blend wil maken, maar je kan ook aanhaken bij het hoofdprogramma, zoals de Koperen Kat doet, die een Pieter de Hooch biertje gaat verkopen." "Bij goud kan je natuurlijk ook denken aan 'winnen' of een vijftigjarig jubileum", vult Nathalie aan. "En expositieruimte 38CC pakt het weer heel anders aan. Pieter de Hooch stond bekend als iemand die de burgerij in beeld bracht. Je ziet de 'gewone man' veel terugkomen op zijn schilderijen. 38CC gaat op basis daarvan kunstenaars vragen een moderne vertaling te maken met als onderwerp 'de burgerij'. Het wordt dus een heel nieuwe expositie gebaseerd op Pieter de Hooch, maar met een hedendaagse visie. Zo zie je maar, de mogelijkheden zijn eindeloos, of ze het nu groot of klein aan willen pakken. We verwachten een rijk palet aan ideeën!."

Deelnemen
Ondernemers en cultuurinstellingen die enthousiast zijn geworden en aan willen sluiten bij het themajaar, kunnen zich nog tot 1 juli 2018 aanmelden bij Delft Marketing via communicatie@delft.com. Belangrijk is dat de deelnemer zelf een haalbaar idee ter tafel brengt. Delft Marketing kan vervolgens waar nodig helpen bij de ondersteuning tot het uitvoeren ervan. De deadline van 1 juli is belangrijk, omdat de deelnemers dan vanaf het eerste communicatiemoment meegenomen kunnen worden.


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>