De Volkswagen Toureg in de nieuwe verschijningsvorm.
De Volkswagen Toureg in de nieuwe verschijningsvorm.

Volkswagen presenteert de vernieuwde Touareg

Algemeen
De nieuwe Volkswagen Touareg staat deze zomer bij de Nederlandse dealers in de showroom.

De nieuwe top-SUV van Volkswagen is in goede Volkswagen-traditie strak en zakelijk gelijnd. In het lijnenspel zijn duidelijk Audi-elementen verwerkt. Wat komt er dan zoal bekend voor? De wat naar buiten wijkende achterste wielkasten, te zien bij de Q5. Verder is de 'luifel' tussen de achterlichten bekend. Daaronder de kentekenplaat, een designkenmerk dat door het luxere Audi consequent wordt toegepast.
Binnen in is het meeste veranderd. Opvallend is het dashboard, want het middenconsole is sterk naar de bestuurder toe gedraaid. Hierin verwerkt een touchscreen met een doorsnede van maar liefst 15 inch.
De Touareg beschikt over een enorm oppervlak aan schemen, want er is ook nog een digitaal instrumentarium van 12-inch aanwezig. Een vergelijking met de Audi-types A8 en A7 is al snel gemaakt. 'Innovasion Cockpit' wordt het geheel door Volkswagen genoemd. En als snel is te zien, dat er nauwelijs nog fysieke knoppen te zien zijn. Rechts van het enorme scherm bevindt zich een reeks ventilatieroosters, die optisch uit één stuk bestaat, zoals Volkswagen dat ook in de Passat en Arteon toepast.
De buitenzijde is al even spectaculair. Veel chroom, met name in het front. Het type R-line is sportief en bij die uitvoering kan alles wat normaal verchroomd is, ook in zwart worden uitgevoerd. Niet alleen in tekenstijl, maar ook in verhoudingen worden de verschillen duidelijk.
Met een lengte van 4.88 meter, een breedte van 1.98 meter en een hoogte van 1.70 meter is de nieuweling flink langer, breder en lager. In elk geval ten opzichte van hoe de Touareg normaal bekend staat. Dit levert ook nog eens een gestrekter silhouet op.
De vernieuwde Touareg is lichter ten opzichte van zijn voorganger. In kilogram uitgedrukt wel 106, met name vanwege het vele gebruik van aluminium. De grotere lengte komt ook de binnenruimte ten goede. Met een bagageruimte van maar liefst 810 liter achter de achterbank, tegen 697 liter van zijn voorganger.
Op de motorenlijst voor Europa zet Volkswagen vooralsnog twee V6-diesels. De minst sterke versie komt tot 231 pk, de krachtigste variant komt tot 286 pk. 4Motion-vierwielaandrijving en een achttraps automaat zijn standaard op de Touareg. Een plug-in hybride staat ook op de planning. Deze variant levert een systeemvermogen van 421 pk en moet zo'n 50 kilometer elektrisch kunnen afleggen.
Het lagere gewicht en de vierwielbesturing maken de Touareg een stuk wendbaarder dan voorheen. Bovendien zijn er rolstabilisatoren die overhellen in bochten moeten voorkomen en biedt Volkswagen optioneel luchtvering aan die in vier verschillende standen instelbaar is.

Volkswagen Wittebrug
www.wittebrug.nl