Bob Schreuder is decaan op het CLD Obrechtstraat. (Foto: EvE)
Bob Schreuder is decaan op het CLD Obrechtstraat. (Foto: EvE)

"Bewust kunnen kiezen is het doel van loopbaanoriëntatie "

Algemeen

Op 15 maart is de 11e editie van het Beroepenfeest van Delft On Stage. Duizend vmbo leerlingen maken dan kennis met Delftse bedrijven en krijgen een 'kijkje in de keuken'. Maar Delft On Stage staat niet op zichzelf. Voor deelnemende scholen zoals het Christelijk Lyceum Delft (CLD), is On Stage onderdeel van een breder pakket van loopbaanoriëntatie begeleiding. (LOB)

Bob Schreuder geeft economie op het CLD Obrechtstraat. Naast docent is hij ook decaan. Aanspreekpunt dus voor alles wat met loopbaanoriëntatie te maken heeft: "Ik stuur vooral de mentoren aan", legt hij uit. "Want zij spelen een hele belangrijke rol in loopbaanoriëntatie en ontwikkeling. We hebben een uitgebreid pakket van mogelijkheden die we aan onze leerlingen aanbieden met het oog op het kiezen van een vakkenpakket en een studierichting. Maar het begint allemaal met de mentor. Die praat vanaf het eerste jaar met de leerling over waar hij of zij goed in is en biedt handvatten om tot een goede keus te komen. Aan het einde van de schoolperiode ligt er dan een portfolio, waarmee de leerling bewust kan onderbouwen waarom hij of zij voor een bepaalde vervolgopleiding of beroep kiest." Bewuste keuze is hier het toverwoord. En dat is niet eenvoudig, want vmbo leerlingen moeten de eerste keuzes al maken als ze veertien, vijftien zijn. Heel jong dus, en "Een puberbrein kan zover nog niet vooruit denken", aldus Schreuder. Naast het aanbieden van mogelijkheden gaat er dus ook heel wat werk zitten in het overtuigen van de leerlingen om serieus met het onderwerp bezig te zijn. "Veel praten, laten zien, de ouders erbij betrekken en hopen dat er thuis ook over gesproken wordt. We bieden echt iets, en als je er serieus mee omgaat heb je er ook echt wat aan."

Mentoren
Het CLD geeft geen aparte LOB lessen. Daarom zijn de mentorlessen belangrijk. Verder zijn er natuurlijk de stagedagen in het vierde jaar èn de maatschappelijke stage in jaar drie: "hoewel die formeel niet onder het LOB valt, is het voor leerlingen soms wel een echte eyeopener." Ook belangrijk zijn de zogenaamde competentievakken. "Die zijn anders van opzet dan de klassieke schoolvakken", benadrukt Schreuder. "Je leert daar vaardigheden in een bepaald veld, zoals ondernemen, technologie en toepassing of extra gym. In al die competentievakken moet een LOB component zitten."

Luxe evenement
Delft On Stage maakt ook nadrukkelijk deel uit van van een totaal LOB-programma dat het CLD aanbiedt. Schreuder kent het initiatief al jaren en is nog steeds enthousiast: "het is echt een luxe evenement", vindt hij. "Je vindt er alles onder één dak. Fantastisch dat het zo op een presenteerblaadje aangeboden wordt."
Wat niet betekent dat On Stage geen werk met zich meeneemt: "We bereiden hier de leerlingen goed voor. Dat betekent niet alleen een persoonlijk visitekaartje maken en een eigen 'paspoort' waarin je de afspraken met de beroepsbeoefenaren kunt vastleggen, maar ook lessen over hoe je hen benadert en het gesprek met ze aan gaat." Dat niet iedere leerling het altijd even leuk vindt of het nut ervan onderkent, ziet Schreuder ook: als leerlingen het alleen als een uitje zien, lekker een dag niet op school, dan missen ze het belangrijkste punt." Ook hier speelt bewustwording van de leerling dus een belangrijke rol, en voorbereiding is één van de middelen om die bewustwording te creëren en ervoor te zorgen dat leerlingen het Beroepenfeest en de Doe Dag serieus nemen. "We horen van de beroepsbeoefenaren gelukkig ook veel terug dat de meeste van onze leerlingen echt een goede indruk maken."

Enorm blij
Hoewel de mentoren dus flink wat werk hebben aan Delft On Stage, wordt het initiatief ook door hen goed gewaardeerd, al is er volgens Schreuder ook altijd wel een kritische noot: "als een Doe Dag tegenvalt voor de leerlingen, dan horen wij dat via de mentoren terug. Soms is de kritiek terecht. Maar hoe dan ook zijn we enorm blij met de bedrijven die daar toch maar voor niets staan en ons verwelkomen."
Bovendien kan ook een tegenvallende ervaring nuttig zijn, denkt Schreuder: "als een leerling tot de conclusie komt dat het vak waar hij aan dacht toch eigenlijk niets voor hem of haar is, dan is dat ook winst. Het gaat er tenslotte om dat er een bewuste keuze gemaakt kan worden."