Een elektrische auto wordt opgeladen. (Foto: PR)
Een elektrische auto wordt opgeladen. (Foto: PR)

Gaat de elektrische auto de strijd winnen?

vaste rubrieken

DELFT – Delft is de stad van innovatie, maar veel daarvan ontgaat het grote publiek. Geert van Grootveld wil dat veranderen. Hij trakteert lezers van Delft op Zondag maandelijks op feitjes over het gelukkige huwelijk tussen Delft en innovatie.

Door: Geert van Grootveld

Innovatie is strijd. De sterkste zal winnen. De bedreigde zal weerstand bieden en zal de strijd niet snel opgeven. Sterker nog, de bedreigde zal alles uit de kast halen om niet ten onder te gaan. Zo was er in de tweede helft van de 19e eeuw de strijd tussen het zeilschip en de stoomboot. Het zeilschip bevoer al lange tijd de wereldzeeën en had weinig tot geen concurrentie. Maar met de opkomst van de stoomboot werd dit anders. Het zeilschip voelde zich bedreigt. Daarom werd het efficiënter, comfortabeler en groter gemaakt. Hierdoor kon ze de strijd met de stoomboot aangaan. In de 50 jaar na de opkomst van de stoomboot werden er aan het zeilschip meer innovaties verricht dan in de periode van 300 jaar daarvoor. Maar er vonden ook veel innovaties plaats aan de stoomboot. Het vermogen ging omhoog. In plaats van een houten romp werd er een stalen romp gebouwd. En zo waren er nog meer vernieuwingen en verbeteringen. Uiteindelijk moest het zeilschip bakzeil halen. Dit effect van innoveren onder druk van de concurrentie en daardoor langer leven wordt daarom het zeilschipeffect genoemd.

Verbrandingsmotor vs elektrisch
Een dergelijke strijd is nu ook zichtbaar tussen de auto met een conventionele verbrandingsmotor en de elektrische auto. De elektrische auto komt eraan. Ze wordt steeds goedkoper en kan per volle batterij een steeds grotere afstand afleggen. Een afstand van 300 tot 500 kilometer met één lading is tegenwoordig geen uitzondering meer. Er zijn nog wel grote uitdagingen voor de elektrische auto. Zo moet de oplaadtijd naar beneden. En er zijn grote verschillen in de kosten van het opladen van de batterij. Thuis opladen is goedkoper dan snelladen aan de snelweg. De aanschafkosten van de elektrische auto moeten nog verder dalen. En natuurlijk is de elektrische auto pas echt schoon als ook de stroom schoon is. Op dit gebied heeft Nederland nog een weg te gaan. Ik schat in dat deze forse uitdagingen met succes aangepakt zullen worden. En dit zal betekenen dat de benzine- en dieselauto nog verder onder druk komen te staan. Vooral in de steden zijn deze auto's door de uitstoot van schadelijke stoffen niet erg geliefd. De meeste steden stimuleren daarom de toepassing van de elektrische auto. Ook in Delft gebeurt dit. Het aantal openbare laadpunten neemt gestaag toe. Maar ook hier zie je dat de diesel- en benzineauto de strijd niet opgeven. Nieuwe technieken dienen zich aan waarmee de uitstoot van deze auto's wordt teruggedrongen. De motoren en de brandstoffen voor deze motoren worden steeds schoner. Er worden bij sommige dieselauto's nu al zeer moderne filters toegepast. Deze zorgen ervoor dat de lucht die uit de filters komt minder deeltjes bevat dan de omgevingslucht.
Het is duidelijk: de strijd is voorlopig nog niet gestreden. Toch denk ik dat uiteindelijk de elektrische auto als winnaar uit de bus zal komen. De elektrische auto kan zich dan opmaken voor haar strijd met de volgende generatie vervoermiddelen. Immers, innovatie is strijd. En innovatie zal er altijd zijn.