Voor fietsers is de situatie bij de Zuidwal en de Westvest in elk geval overzichtelijk. (foto: ML)
Voor fietsers is de situatie bij de Zuidwal en de Westvest in elk geval overzichtelijk. (foto: ML) Foto: Martijn Linthorst

Omwonenden niet helemaal tevreden over de nieuwe verkeerssituatie in de Spoorzone

Algemeen

DELFT - De herinrichting van de Spoorzone heeft tot veel mooie gebouwen geleid. Denk maar eens aan het stationsgebouw, maar ook de vele nieuwbouwprojecten.

Treinen die inmiddels ondergronds rijden en aan de oppervlakte een heel nieuwe (verkeers)situatie. Volgens de plannen die zo´n vijftien jaar geleden zijn gemaakt, wordt dit ook een parkachtige omgeving inclusief gracht. Die gracht is er inmiddels. En de infrastructurele werkzaamheden zijn helemaal afgerond, waardoor er een nieuwe verkeerssituatie is gekomen.

Aanleg zorgvuldig
Het is wennen, dat moet vooropgesteld worden. En de veranderingen zijn niet tot voldoening van velen. Delftenaar Gerrit van Straalen vindt dat de herinrichting van de Westvest en de Zuidwal, als onderdeel van de Spoorzone, er prachtig uitziet. Hij noemt de uitvoering en de aanleg zorgvuldig, helemaal overeenkomstig de plannen die de betrokken instanties destijds gemaakt hebben, uitgevoerd door Combinatie CrommeLijn.

Kritiekpunten
Maar namens vele andere bewoners heeft Van Straalen ook de nodige kritiekpunten. Hij spreekt mede namens de VvE van de woningen aan de Westvest. "Vooral in het begin hadden niet veel automobilisten in de gaten, dat de Westvest een doodlopende straat is geworden", meent hij. "Dit kwam doordat de bewegwijzering onvoldoende was. De laatste weken is daar wat verbetering in aangebracht. Maar nog altijd wordt rode verkeerslicht op de hoek van de Westvest en de Zuidwal genegeerd."
 

Continu rood licht
Naar de mening van de heer Van Straalen, doordat de mensen het niet begrijpen, òf niet wíllen begrijpen. "Een altijd rood stoplicht, dat is raar, waar vind je dat? Alleen als je auto langer is dan 10 meter springt het op groen en twee auto´s van 4.5 meter werkt ook." De verkeerssituatie aan de ingang van de Westvest op de hoek van de Binnenwatersloot is volgens Van Straalen chaotisch. Bekeuringen worden volgens hem niet gegeven, omdat er geen camera´s zijn. "Gevaarlijke situaties liggen voor de hand", aldus Van Straalen. "De nieuwe situatie is eigenlijk één grote blamage voor de Gemeente Delft."
Verder vindt hij de aansluiting van de 2x2 rijbanen van de Zuidwal-Ireneboulevard op andere wegen slecht, omdat die veelal smaller zijn. "Dat omwonenden beknot worden in de bereikbaarheid van hun woningen lijkt onbelangrijk, maar volgens mij past er wel degelijk een rijbaan minder langs de Kethelstraat. Voordeel hiervan zou kunnen zijn, dat er op de Kapelsbrug wat ruimte komt voor de aanstaande verbouwing van het Arsenaal."

Hoeveelheid bankjes
De heer Van Straalen stoort zich verder aan de grote hoeveelheid bankjes die op de Westvest en Zuidwal geplaatst zijn. En vooral aan het feit, dat hierover geen enkele communicatie is geweest met omwonenden. Zomin als over de verkeersinrichting. "Hoog tijd dus dat de Omgevingswet wordt ingevoerd. Omgevings- en ervaringsdeskundigheid is beschikbaar, maar wordt in de Delftse Spoorzone consequent genegeerd."