Het is en blijft, ook nu de eerste fietsers de fietsstraat in de Leeghwaterstraat hebben ontdekt, behoorlijk druk op de kruising Mekelweg/Jaffalaan. (foto: Jesper Neeleman)
Het is en blijft, ook nu de eerste fietsers de fietsstraat in de Leeghwaterstraat hebben ontdekt, behoorlijk druk op de kruising Mekelweg/Jaffalaan. (foto: Jesper Neeleman)

Zeeheldenbuurt merkt nog weinig van eerste maatregelen

Algemeen

DELFT – Gemeente Delft en TU Delft namen vorig jaar maatregelen om fietsverkeer om de campus meer te spreiden. Of het werkt, wordt nu getest. Volgens belangenvereniging TU Noord zijn andere maatregelen nodig.

Door: Jesper Neeleman

Aanleiding voor de verschillende maatregelen is de enorme stroom aan fietsers die dagelijks over de Mekelweg fietst. Op het kruispunt Jaffalaan/Mekelweg bleken dit er vorig jaar 12.000 tot 14.000 per dag. Vlak voordat de eerste colleges beginnen, tussen half negen en kwart voor negen, is dat één fietser per seconde. Dus staan hier al tijden verkeersregelaars, die ervoor zorgen dat er soms ook een auto mag passeren. Dat moest anders, vonden TU Delft en Gemeente Delft.

Maatregel
Voornaamste maatregel is het herinrichten van de Leeghwaterstraat tot fietsstraat. Deze straat loopt evenwijdig aan de Mekelweg en is een prima alternatief voor fietsverkeer naar veel gebouwen op de campus. De Leeghwaterstraat ging op de schop en werd recent opgeleverd. Verder is een fietsverbinding aangelegd van de Leeghwaterstraat naar de Rotterdamseweg, tussen de Haagse Hogeschool en DUWO. En de Cornelis Drebbelweg is opnieuw bestraat.

Probleem opgelost?
Werkt dat? Dat weten we nog niet, laten TU Delft en Gemeente Delft weten. Dit wordt komende tijd met tellingen en video-analyse gemonitord. Dus gingen we woensdag zelf even monitoren, in het fietsenspitsuur. Is het probleem opgelost. Dat niet. Maar: Komend vanaf de Hambrug fietsen de meesten gewoon door richting Mekelweg, maar een aanzienlijk deel slaat inderdaad rechtsaf, de Leeghwaterstraat in. Anderzijds: De twee verkeersregelaars verderop, bij het drukke kruispunt Mekelweg en Jaffalaan, hebben ouderwets hun handen vol om het auto- en fietsverkeer om en om te laten passeren. Dat doen ze prima. Van wachttijden van 7 minuten voor automobilisten, zoals voor hun komst het geval was, is geen sprake meer.
"Het kost sowieso tijd voordat fietsers afwijken van een bekende route", zegt TU-woordvoerster Karen Collet. "Fietsers zullen ook meer gebruik van de nieuwe route gaan maken als meer fietsenstallingen bereikbaar worden vanaf de Leeghwaterstraat, met name wanneer Coffee & Bikes is opgeleverd, extra plekken bij de achteringang van 3mE beschikbaar komen èn als het aantal auto's op de Leeghwaterstraat verder afneemt door een andere locatie van de parkeerplekken aan die kant van de TU-campus."
Maar ook in het onwaarschijnlijke geval dat de veelbesproken kruising Jaffalaan-Mekelweg een oase van rust wordt; dan zijn we er nog niet. Op meerdere plekken in en rond de Zeeheldenbuurt komen de fietsers van alle kanten op je af.

Zeeheldenbuurt
In die Zeeheldenbuurt is dus nog geen reden tot juichen. Bewoners hier hebben op de drukke tijdstippen nog altijd de grootste moeite hun wijk uit te komen. "De maatregelen die al zijn uitgevoerd zullen onvoldoende zijn om dit groeiende bereikbaarheidsprobleem van de Zeeheldenbuurt op te lossen", zegt ook een gemeentewoordvoerder.
Erik van Hunnik, voorzitter van Belangenvereniging TU Noord, maakt zich hier al zorgen druk om. "En het worden alleen maar meer studenten en meer fietsers", zegt hij. "Hartstikke goed natuurlijk dat steeds meer mensen gaan fietsen, maar het zou ook aardig zijn als we hier 's ochtends gewoon naar ons werk kunnen gaan." Dat is soms ondoenlijk. Zelfs op relatief rustiger momenten "Als er steeds om de tien seconde een fietser komt, kun je alsnog net niet veilig passeren. En vanuit bepaalde straten in onze wijk moet je vier keer door die stroom fietsers heen."

Verkeerslichten
De gemeente komt daarom met nog een maatregel. Op de hoek Rotterdamseweg/Jaffalaan komt een proef met tijdelijke verkeerslichten. "Ook die maatregel gaan we goed monitoren. Verder gaat de gemeente in de komende periode workshops organiseren om samen met bewoners, TU en andere betrokkenen met goed onderbouwde, duurzame oplossingen te komen voor de verkeersproblemen die zich momenteel voordoen", zegt een gemeentewoordvoerder.

Gescheiden fietspaden
Van Hunnik heeft wel een idee hoe dit kan worden opgelost. Allereerst zou een toekomstige Gelatinebrug over de Schie enig soelaas bieden. "Verder zeggen wij: maak gescheiden fietspaden, aan beide kanten van de weg. Als je dit op het stuk tussen de Aula en de stad doet, los je al heel veel ellende op. De gemeente zegt misschien dat dit niet nodig is, maar dat er iets moet gebeuren, is zeker. De huidige situatie kan gewoon niet langer. Hopelijk is de gemeente bereid om tijdens die workshops nieuwe ideeën op te pikken."