De Staalmeesterstraat, donderdag om 11.00 uur: geen parkeerplek te bekennen.
De Staalmeesterstraat, donderdag om 11.00 uur: geen parkeerplek te bekennen.

'Zielig voor de muziekverenigingen, maar moet dit ons probleem zijn?'

Algemeen

DELFT – Als het aan Staalmeesterstraatbewoonster Ria van Haaster ligt, wordt het mixparkeren in haar buurt zo spoedig mogelijk ingevoerd.

Door: Jesper Neeleman

Dat muziekverenigingen hierdoor voor hun voortbestaan vrezen vindt ze vervelend, maar zij en andere bewoners kampen dagelijks met een vervelende situatie, benadrukt ze.

Van Haaster reageert op het voorpaginaverhaal in de vorige editie van Delft op Zondag, waarin vertegenwoordigers van de verenigingen die gebruik maken van de ruimte van de Drumguards vertelden dat ze niet blij zijn met het voornemen om het vrij parkeren in dit stukje Delft op te heffen. Ze vrezen dat leden hun lidmaatschap opzeggen omdat ze vanaf volgend jaar geen 3 euro per uur parkeergeld kunnen en willen betalen op repetitieavonden.

Uit een enquête die de gemeente Delft onder buurtbewoners hield, bleek dat er onder bewoners voldoende draagvlak was de invoering van mixparkeren. Bewoners kunnen dan met hun vergunning parkeren, bezoekers betalen parkeergeld. "Momenteel zet half Delft z'n wagen hier neer", geeft Van Haaster aan. "Buurtbewoners kunnen hier nauwelijks nog parkeren. Daarom huur ik nu maar een garage voor 130 euro per maand." Ze woont al zeventien jaar aan de Staalmeesterstraat. Parkeren was er nooit een probleem. Totdat in alle gebieden er omheen betaald parkeren werd ingevoerd. "Het is hier 's ochtends ontzettend druk. We hebben medewerkers van het Stanislas, van het kantoor boven de Brandweer, de brandweer en de politie, de gemeenteambtenaren, de mensen die naar het station of de binnenstad moeten, bewoners van het Westerkwartier met een tweede auto die geen tweede vergunning willen kopen. Iedereen parkeert hier. En de mensen die hier wonen kunnen hun auto nergens kwijt." Dus voerden Van Haaster en vier andere vrouwen actie en gingen ze langs de deuren om andere bewoners te spreken en te vragen of zij mixparkeren willen of niet. "Een meerderheid wil dit. Het kleine percentage dat dit niet wil, zijn vooral ouderen die bang zijn dat hun kinderen dan minder langs zullen komen."

Van Haaster begrijpt dat de muziekverenigingen er minder gelukkig mee zijn. "Ik vind het zielig voor ze. En ik begrijp ze helemaal. Maar aan de andere kant denk ik: moeten de muziekverenigingen óns probleem zijn? Parkeren is in onze wijk ergernis nummer één." Zo ontstaan er volgens Van Haaster soms vervelend situaties als twee automobilisten strijden om één plekje. "Bovendien ging ik in het verleden soms gewoon de deur niet meer uit, omdat ik dan bang was dat ik geen plek meer had als ik terug kwam. Het zou jammer zijn als het mixparkeren hier uiteindelijk niet zou worden ingevoerd. Zoals het nu gaat, dat kan echt niet meer."

Eind november buigt de plaatselijke politiek zich nog over de situatie. Mocht een meerderheid van de raad ermee instemmen, dan gaat de nieuwe situatie in februari 2018 van kracht. Het gebied waarin parkeerregulering zal worden uitgebreid is begrensd door de straten Krakeelpolderweg, Buitenwatersloot, Prinses Beatrixlaan en de Westlandseweg.