Staand, van links naar rechts: Ferrie Förster, Fabian van der Horst, Arthur de Crook, Koen Hindriks, Jolanda den Breejen,  Wim Luiten. Voor: Raymond Pors. (foto: Guus Schoonewille)
Staand, van links naar rechts: Ferrie Förster, Fabian van der Horst, Arthur de Crook, Koen Hindriks, Jolanda den Breejen, Wim Luiten. Voor: Raymond Pors. (foto: Guus Schoonewille) Foto: Guus Schoonewille

Rabobank zet robot in bij ontvangst van klanten

Algemeen

DELFT - De vestiging van Rabobank in Delft is afgelopen donderdag versterkt met een bijzonder personeelslid: een robot. Robot Pepper is ontwikkeld om onder andere mensen welkom te heten, gezelschap te houden en te vermaken.

De vestiging in Delft is de eerste Rabobankvestiging in Nederland die gebruik maakt van de mogelijkheden van een robot. Bezoekers van de bank kunnen robot Pepper deze week ontmoeten in de bankhal.

Innovatie
De humanoïde robot gaat in eerste instantie een rol spelen bij de ontvangst van klanten in de bankhal. Daarnaast wordt robot Pepper ingezet om klantervaringen te verzamelen. Robots vormen de voorhoede van innovatie in de samenleving. "Robots kom je op steeds meer plaatsen tegen in onze samenleving", vertelt Arthur de Crook, Managing Director bij RoboValley. "Pepper is een mooi voorbeeld van hoe een robot van meerwaarde kan zijn in de dienstverlening van de Rabobank."
Afgelopen week had robot Pepper zijn eerste werkdag. Tijdens dit moment waren onder meer Fabian van der Horst (directeur bedrijven Rabobank), Wim Luiten (ledenraad Rabobank), wethouder Ferrie Förster, Koen Hindriks van Interactive Robotics en Arthur de Crook vanRoboValley bij aanwezig.
"Onze samenleving verandert razendsnel en robots worden daar mogelijk onderdeel van. Het is nog allemaal erg spannend en ik ben ervan overtuigd dat er voldoende kansen zijn als wij innovatieve ideeën omarmen. Dit is onze eerste test met een robot binnen onze vestiging om dit te ontdekken", zegt Fabian van der Horst.
Met de inzet van Pepper wil de Rabobank ervaring opdoen met een nieuwe manier van het analyseren van klantervaringen. Dit gebeurt vanuit tekst, geluid en beeld. Mogelijk geeft dit een beter en ander beeld op klantfeedback. De uitkomsten worden gebruikt voor toekomstige activiteiten, zoals een langere dialoog met de robot.

'Mooi initiatief'
"Pepper is een mooie toevoeging aan Delft, waar onder andere ook RoboValley en TU Delft zijn gevestigd. De inzet van Pepper is een mooi initiatief. Het kan de behulpzaamheid binnen de bank bevorderen", legt wethouder Ferrie Förster uit.
De maatschappij wordt steeds vaker geconfronteerd met het bestaan van robots. "Dit is pas het begin van een toekomst, waarin we op een nieuwe manier met machines contact maken", geeft Koen Hindriks aan.