Spoorzone van bovenaf. Wat nog gebouwd moet worden, is op deze afbeelding momenteel al te zien.
Spoorzone van bovenaf. Wat nog gebouwd moet worden, is op deze afbeelding momenteel al te zien.

Belangrijk jaar voor Spoorzone

Algemeen

Het jaar 2017 wordt een belangrijk jaar voor de Spoorzone, een jaar waarin veel staat te gebeuren.

De parkeergarage, de tweede fietsenstalling en de publiekshal worden opengesteld. Daarnaast wordt het grootste deel van de openbare ruimte definitief ingericht en wordt de tweede tunnelbuis casco opgeleverd. In de eerste helft van 2018 volgt dan alleen nog de Phoenixstraat en dan zijn de hoofdstructuren van de Spoorzone helemaal klaar. Dat betekent: nieuwe rijbanen, fietspaden, verlichting, trottoirs, bankjes, bomen en groen. De realisatie van de nieuwe woonwijken van Nieuw Delft , het stadspark en House of Delft loopt nog door tot ongeveer 2025.
We lichten er enkele bijzondere gebeurtenissen uit:
Mei: Opening tweede fietsenstalling met 2700 plaatsen.
Voorjaar: Opening publiekshal & voltooiing stadskantoor.
Juni: Definitieve strook taxi's en kiss & ride in gebruik. De route is bereikbaar vanaf de Coenderstraat en loopt rondom het oude stationsgebouw.
Zomer: Opening Bolwerk. Het eiland dat hier ooit was, is nu teruggebracht en via bruggen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Ook het aandenken aan het oude spoorviaduct in de vorm van een pijler krijgt een plek op het eiland.
Augustus: Oplevering tweede tunnelbuis. Naar verwachting kan de tweede tunnelbuis inclusief verbreed station Delft in 2023 in gebruik worden genomen.
September: Water in de Spoorsingel. Vroeger was de Spoorsingel een echte singel, totdat deze rond 1960 bij de bouw van het viaduct werd gedempt. In het plan van Busquets wordt het water teruggebracht.
September: Inrichting openbare ruimte Westlandseweg gereed. De Ireneboulevard, het stukje weg in het verlengde van de Westlandseweg tussen de Nieuwe Gracht en de Zuidwal, wordt gefaseerd opgeleverd tussen september en december 2017.
Oktober: Opening noord-zuidroute Coenderstraat/Nieuwe Gracht. In het stedenbouwkundig plan van Busquets loopt de noord-zuidroute vanaf de Phoenixstraat langs het Bolwerk en via de Coenderstraat en de Nieuwe Gracht naar de Westlandseweg. De Westvest wordt vanaf dat moment autoluw.
Oktober: Ingebruikname nieuwe trambaan Phoenixstraat. Eind 2017 wordt naar verwachting ook het derde haltespoor bij station Delft in gebruik genomen.
December: Aan de achterzijde van het oude stationsgebouw, op de plek waar ooit de perrons waren, wordt een nieuw park aangelegd: park Spoorloos.
December: Opening parkeergarage Spoorsingel, met 650 parkeerplaatsen.