Langs de A13 hoef je niet lang te zoeken naar reclamemasten. Om de paar honderd meter doemt een nieuwe mast op.
Langs de A13 hoef je niet lang te zoeken naar reclamemasten. Om de paar honderd meter doemt een nieuwe mast op.

'Het is een geldkwestie'

Algemeen

MIDDEN-DELFLAND – In Delft zijn we er al even aan gewend: grote en hoge reclamemasten langs de A13. Ook Cittaslow-gemeente Midden-Delfland is nu overstag. Dit jaar komt er nog een 30 meter hoge reclamemast in Den Hoorn.

Die komt nabij afvalwaterzuiveringsinstallatie in Harnaschpolder en rijksweg A4. Bovenop de mast komt 160 vierkante meter aan reclame-uitingen.

Is dat bijzonder? Ja en nee. Sinds de wetgeving in 2013 is versoepeld schieten dergelijke reclamemasten als paddenstoelen uit de grond. Maar: sla er een folder of website van Midden-Delfland op na, en termen als 'groene oase', 'beschermd landschap', 'koeien in de wei', 'paradijselijk landschap', 'duurzaamheid' en 'Cittaslow' vliegen je om de oren. Dat rijmt, zou je denken, niet erg met een grote verlichte reclamemast in dat paradijselijke landschap.

Of toch wel? "Reclamemasten passen bij een bedrijventerrein van deze omvang aan de snelweg", laat een woordvoerster van de Gemeente Midden-Delfland weten. Enkele bedrijven op dit terrein wilden zo'n reclamemast. Er zouden aanvankelijk drie kleinere masten komen; het wordt nu één grotere. En wat het voordeel van zo'n mast voor de gemeente is? "Met deze mast maken we het mogelijk dat bedrijven reclame maken voor hun activiteiten", antwoordt ze.

Onzin, vindt Carla van Viegen, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren in Zuid-Holland. "Het is gewoon een geldkwestie", reageert Van Viegen. "Hoe ver gaan gemeentes om maar geld te verdienen, terwijl ze hun eigen normen en waarden geweld aan te doen? Zulke masten gaan ten koste van ons schone landschap." Haar partij heeft Provinciale Staten eind vorig jaar verzocht om onderzoek te doen naar het groeiend aantal reclamemasten langs wegen in Zuid-Holland. Een meerderheid stemde hiermee in. "Reclamemasten zijn een vervuilend element in het landschap", vervolgt Van Viegen. "We zijn hier enorm op tegen. En als je het de bevolking vraagt, dan zitten negen van de tien mensen er ook niet op te wachten." De PvdD wil terug naar het beleid van voor 2013, toen nog strenge regels golden voor de realisatie van reclamemasten. "We verwachten dat de Gedeputeerde dit jaar nog met beleidsvoorstellen zal komen. Maar het kan wat ons betreft niet streng genoeg zijn."

Voor Midden-Delfland komt het hoe dan ook te laat. Drie partijen, waaronder één bewoner, maakten met een zienswijze bezwaar tegen de plannen voor de reclamemast. "De zienswijzen zijn zoveel mogelijk verwerkt in het vastgestelde bestemmingsplan", zegt de gemeentewoordvoerder. "Daarom is bepaald dat de reclamemast 's nachts niet wordt verlicht."

De gemeenteraad gaf recent haar goedkeuring. De reclamemast krijgt halverwege 2017 of in de tweede helft van het jaar een plekje ten noorden van bedrijventerrein Harnaschpolder, nabij de kruising van de A4 en N211.