Abtswoudsetunnel gaat 21 maanden dicht en de tram rijdt volgend jaar niet verder dan Station Delft

Algemeen

Fietsers en voetgangers werden afgelopen week aan beide kanten van de Abtswoudsetunnel al op de hoogte gebracht van de afsluiting.

DELFT – In de Spoorzone gaat het komende half jaar weer een hoop gebeuren. De Prinses Irenentunnel gaat van vier rijstroken naar twee, de Abtswoudsetunnel wordt voor 21 maanden afgesloten en de tram rijdt vanaf mei 2011 nog maar tot station Delft.

Dat vertelde Remco Hoeboer, Projectdirecteur van Spoorzone Delft, afgelopen woensdag tijdens een persbijeenkomst. “Het komende half jaar staat in het teken van grote wijzigingen. Het wordt daarom wat dynamisch”, waarschuwde hij alle Delftenaren alvast. Allereerst noemde hij de veranderende situatie bij het Bolwerk. Daar gaat het autoverkeer vanaf begin volgend jaar over het dak van compartiment 6 rijden. De Binnenwatersloot wordt dan voor vijf maanden afgesloten voor gemotoriseerd verkeerd. Iets later, in mei 2011, gaat de Irenetunnel op de schop. De vier rijstroken worden dan voor een periode van 21 maanden gereduceerd tot twee rijstroken. De tram kan vanaf dan voor een periode van acht maanden niet verder rijden dan Station Delft. Daar komt een keerpunt waardoor de tram terug kan, 0in de richting van Rijswijk en Den Haag. Tramreizigers in de richting van Tanthof moeten hun weg vanaf Station Delft met pendelbussen vervolgen. Die gaan dezelfde route rijden als de tram momenteel doet. Dat is vervelend, maar het had erger kunnen zijn, merkte Remco Hoeboer op. “We gingen er eerst vanuit dat er achttien maanden lang geen tram kon rijden. Dat hebben we nu geoptimaliseerd tot een maand of acht. Daardoor hebben we wel moeten toegeven op andere punten.” 

De Abtswoudsetunnel kan aanzienlijk langer niet worden gebruikt. Deze doorgang voor fietsers loopt nu door het gebied waar straks de Spoortunnel moet komen. Bovendien moet de riolering die hier loopt worden verplaatst. De tunnel kan daardoor 21 maanden niet meer worden gebruikt en fietsers moeten in die periode een stukje omfietsen. Aan de Röntgenweg worden momenteel bedrijfspanden gesloopt om ruimte te maken voor de aannemer. Later zal op deze locatie nieuwbouw komen.

Altijd niet gelijk
Volgens Remco Hoeboer valt het niet mee om de stad bereikbaar te houden en rekening te houden met de belangen van alle betrokken. Die verschillen namelijk nogal eens. Of, zoals Hoeboer het zei, hun belangen zijn ‘niet altijd, of altijd niet gelijk’. Spoorzone Delft is daarom regelmatig met die betrokkenen in gesprek, zegt Hoeboer. “Daarbij moeten we ‘prioriteren’ tussen al die verschillende belangen. Het leidt er altijd toe dat we keuzes moeten maken. Die maken we in overleg met betrokkenen, maar wíj moeten uiteindelijk wel de keuze maken. Als het nodig is doen we dat in overleg met de wethouder". 

Het is volgens Hoeboer ‘technisch ingewikkeld en complex, maar ook uitdagend' om in een stedelijke omgeving zo’n project tot stand te brengen. Dat dient uiteindelijk wèl een mooi doel, vindt hij. “Het Spoorviaduct verdwijnt uit de stad, we helpen de littekens weer uit de stad en het spoor wordt uitgebreid van twee naar vier sporen.” De plannen die de Spaanse architect Joan Busquets voor dit gebied heeft ontwikkeld zijn veelbelovend, vindt Hoeboer. Er komt in de Spoorzone meer eenheid, er is meer ruimte voor groen en het gebied wordt gedeeltelijk autoluw. Maar eerst moet Delft even door de zure appel heen bijten. En dat begint aanstaande woensdag al, met de afsluiting van de Abtswoudsetunnel. Wie zich alvast wil voorbereiden op de omleidingsroutes kan dat doen met behulp van de advertentie elders in deze krant of via www.spoorzonedelft.nl. (JN)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12