Afbeelding

Recessie, bereikbaarheid, internet en toenemende kostenposten brengen binnenstadondernemers in de problemen

Algemeen

Editie: Week 38, Jaargang 20 |

Ook uitzendbureau Ubron heeft de Nieuwe Langendijk verlaten. Het percentage leegstaande winkelpanden is in Delft echter lager dan het landelijk gemiddelde. (foto: Jesper Neeleman)

DELFT – Het valt niet mee om ondernemer te zijn. Steeds meer winkeliers verhuisden de afgelopen jaren uit de binnenstad of zelfs helemaal uit Delft. Anderen hielden het hoofd niet boven water en gingen failliet.

Echte Delftse winkels in de binnenstad moesten hun deuren de laatste jaren noodgedwongen sluiten. Goed, winkels die komen en gaan is iets van alle tijden, maar de laatste jaren lijken het er wel relatief veel. Dat vindt ook Herman Weyers, de voorzitter van de Ondernemersvereniging Binnenstad Delft. Volgens Weyers neemt het aantal uit de binnenstad vertrekkende ondernemers de laatste jaren iets toe. “Dat is logisch. De verkoop via internet neemt toe en het gaat niet goed met de economie. Daardoor hebben enkele bedrijven eerder moeten stoppen.” Daarnaast zijn er volgens Weyers ‘heel wat’ ondernemers die aan ‘stille armoede’ lijden. “Die hebben een mooie winkel, maar geen droog brood te eten.”

MKB Delft-voorzitter Michiel Kraaijeveld denkt ook in eerste instantie aan twee landelijke oorzaken waardoor Delftse ondernemers het moeilijk hebben. “Het is crisis, dus de consument houdt de hand op de knip. Daarnaast neemt winkelen op internet toe”, merkt ook Kraaijeveld op. “En dit zal alleen maar verder toenemen.”

‘ER ZIJN VOLDOENDE PARKEERPLEKKEN, ALLEEN MOET DE CONSUMENT DIE WEL WETEN TE VINDEN’

Volgens Kraaijeveld is de bereikbaarheid van de binnenstad een derde oorzaak van de toenemende malaise onder binnenstadondernemers. “Er zijn voldoende parkeerplekken, alleen moet de consument die wel weten te vinden. Dat lukt niet alleen met borden en de naamsverandering van een garage. We zullen iedereen heel duidelijk moeten maken dat de binnenstad wél prima bereikbaar is.” Zolang mensen van buiten de stad denken van niet, gaan consumenten al snel naar andere winkelcentra in de buurt, vreest Kraaijeveld.

Daar is Herman Weyers het niet mee eens. “Vaak wordt gezegd dat de binnenstad onbereikbaar is. Dat zal best wel, maar ik kan overal parkeren. Er wordt wel eens vergeten dat er ook andere redenen zijn.” De Bekendste Delftenaar van 2011 gelooft dan ook meer in de verklaring dat de toenemende verkoop via internet en de economische crisis veel Delftse ondernemers de das om doen.

Bovendien, zo merkt Weyers op, is het niet alleen maar kommer en kwel in de Delftse binnenstad. “We hebben hier bijvoorbeeld relatief weinig leegstand. Landelijk staat zo’n 10 tot 12 procent van de winkels leeg, in Delft ligt dit percentage op ongeveer 9 procent. De winkels die leegkomen zijn ook goed te verhuren. Er zijn nog zat mensen die hier willen, durven en kunnen ondernemen. De ene zaak verdwijnt en er komt een andere voor terug. Zo gaat het al honderden jaren.” Ook positief vindt hij het relatief hoge aantal tijdelijke winkels, die leegstand voorkomen en de stad levendig houden.

‘ELKE STRAAT HEEFT Z’N EIGEN PROBLEMEN’

Opvallend is echter dat bepaalde straten, zoals de Nieuwe Langendijk en de Binnenwatersloot, in de hoek lijken te zitten waar de klappen vallen. Hier verruilden vrij veel panden de laatste jaren van eigenaar. In andere straten, zoals bijvoorbeeld de Breestraat en de Jacob Gerritstraat, lijkt het beter te gaan. “Elke straat heeft z’n eigen problemen”, weet Peter Ottens, de eigenaar van stripboekhandel Bul Super en voorzitter van Winkeliersvereniging Breestraat. “Wij zitten hier voorlopig vrij redelijk. De Breestraat is een vrij goede straat; we liggen goed bij de Zuidpoortgarage en het station is op loopafstand.” Toch ziet ook Ottens dat veel winkeliers in de binnenstad het niet makkelijk hebben. “Dat komt deels door de bereikbaarheid, maar ook deels door de hogere kosten voor ondernemers. De exploitatie van een stenen winkel is steeds moeilijker.” Ottens zit al lang met zijn stripboekhandel in de stad en weet waarover hij praat. “De bedragen die we moeten betalen staan niet meer in verhouding tot die van het verleden.” De huur, kosten voor gas water en licht, personeelskosten en belastingen worden volgens hem alleen maar hoger. “Je moet de Gemeente Delft bijvoorbeeld betalen omdat je naam op het raam staat. Het regent voor veel ondernemers rekeningen.” Dat vindt hij soms verbazingwekkend. En het is dus ook niet onlogisch dat nieuwe ondernemers eerder geneigd zijn een webwinkel te beginnen. Zodoende zijn er de laatste jaren ook steeds minder authentieke kleine Delftse winkels te vinden. “De afgelopen veertig jaar geleden is het percentage kleine Delftse bedrijfjes in de binnenstad afgenomen van zo’n 60 procent, naar zo’n 20 a 25 procent nu. Ze worden steeds zeldzamer. Tegelijkertijd zie je steeds meer grote winkels als Blokker en Kruidvat.”

HET WAS GEEN GEMAKKELIJKE BESLISSING OM HET 81 JAAR OUDE BEDRIJF OP TE HEFFEN

De Delftse fotozaak Talens is 81 jaar oud, had in haar hoogtijdagen elf filialen en 65 man personeel in dienst, maar over twee maanden gaan de deuren van het laatste filiaal de Markt voorgoed dicht. “De voornaamste reden hiervoor is dat het aantal kopende klanten te hard daalt”, legt eigenaar Roald Ploegmakers uit. De verkoop via internet heeft zijn zaak weinig goed gedaan. “Daarnaast was de binnenstad de afgelopen tien jaar slecht bereikbaar. Het is prachtig dat de Markt nu autovrij is, maar we hebben het wel gemerkt aan de aanloop van mensen.” Daarbij komt dat het vanaf 2008 minder goed ging met de economie en de digitale fotografie een stormachtige ontwikkeling doormaakte, waardoor Talens minder verdiende aan de verkoop van bijvoorbeeld fotorolletjes en het afdrukken van foto’s.

Talens is overigens niet failliet, maar Ploegmakers heeft dusdanig weinig vertrouwen in de toekomst dat hij besloot ermee te stoppen. De opheffingsverkoop is al in volle gang. Het was, vindt hij, geen gemakkelijke beslissing om het 81 jaar oude bedrijf op te heffen. “Want ik hef niet alleen m’n eigen baan, maar ook die van anderen op. De vooruitzichten zijn echter dusdanig slecht dat ik heb besloten te stoppen. Het is een optelsom. De bereikbaarheid van de stad is, vanaf de kant van de Spoorzone, slecht. Bij de Irenetunnel is het een drama en straks is ook de Sebastiaansbrug een tijd dicht. Consumenten zoeken daarom naar alternatieve winkelgebieden, bijvoorbeeld in Rijswijk en Pijnacker.”

Ploegmakers verwacht dat meer Delftse winkeliers de komende jaren eieren voor hun geld kiezen en hun zaak sluiten. “Er zijn er ook echt veel die het liefst vandaag nog willen vertrekken, maar nog vast zitten aan een huurcontract.” De mindere bereikbaarheid van de stad en de economische crisis heeft volgens Ploegmakers effect voor veel verschillende soorten winkeliers in de binnenstad. “Alleen de horeca floreert nog.”

‘WE MOETEN ZORGEN DAT DE APARTE WINKELS NIET UIT DELFT VERDWIJNEN’

Michiel Kraaijeveld vindt het belangrijk om te waken voor de ‘verschraling’ van het winkelaanbod. “We moeten daarom zorgen dat de aparte winkels niet uit Delft verdwijnen en je straks niet alleen Blokkers in de stad hebt. Daarnaast moet er een bepaalde balans zijn tussen horeca en het winkelaanbod.” Winkeliers doen er verstandig aan om zich ook op internet te presenteren, vindt de voorzitter van MKB Delft. “Bijvoorbeeld met een webwinkel. Ze moeten ook op internet actief zijn en de klant bedienen. Daarvan zijn in Delft verschillende succesvolle voorbeeld, zoals Boekhandel Huyser, die ook via hun website boeken verkoopt.”

Ook Peter Ottens merkt op dat verkoop via internet voor Delftse ondernemers uitkomst kan bieden. Maar, zegt hij ook, als je winkel ‘voldoende aanloop’ heeft en je hanteert ‘redelijke prijzen’, dan is het nog prima ondernemen in Delft, vindt hij ook. Wie echter in Delft wil gaan ondernemen moet hier volgens Ottens niet te lichtzinnig over denken. “Want als je een eigen winkel runt dan praat je niet over een 36-urige werkweek met vakantiedagen. Het is een roeping, maar ik vind het nog steeds heerlijk om elke dag de trap af te lopen en m’n winkel te openen.” (JN)

DELFT – Meerdere Delftse winkeliers en ondernemers vertrokken de laatste jaren uit de binnenstad of gaan dat binnenkort doen. Een klein en niet compleet overzicht:

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12