Afbeelding

Eten in verzorgingshuizen en ziekenhuis: klant wordt steeds meer koning

Algemeen

DELFT – De keuzes van de cliënt worden steeds belangrijker, ook op het gebied van eten. Zowel bij zorginstellingen Pieter van Foreest als bij het Reinier de Graaf Gasthuis is deze ontwikkeling duidelijk zichtbaar. Cliënten hebben steeds meer te kiezen in wat ze willen eten en wanneer.

Bij de ruim twintig locaties van Pieter van Foreest is deze trend volop in ontwikkeling. Cock van Vliet, hoofd Voeding van Pieter van Foreest, legt uit dat de maaltijdvoorziening op de diverse locaties nu nog verschillend wordt geregeld. Wel streven alle locaties naar meer maatwerk en meer keuzes voor de cliënt. “In een aantal locaties, waaronder Stefanna, kunnen mensen bijvoorbeeld ter plekke kiezen wat ze willen eten. Medewerkers komen dan langs met diverse maaltijden. ‘Meals on wheels’ noemen we dit.” 

In het Reinier de Graaf Gasthuis is het sinds kort zelfs mogelijk à la carte te eten. Monica Zwinkels, manager Horeca: “Deze service past in de nieuwe koers van Reinier de Graaf. Daarin staan gastvrijheid en service voorop. Met à la carte dineren bieden we patiënten de mogelijkheid om vlak voor het tijdstip van eten de maaltijdkeuze te bepalen. Ze kunnen kiezen uit maar liefst twaalf gerechten. Van vegetarisch tot halal en van een sukadelapje met bloemkoolbechamelsaus tot gepocheerde zalmfilet. De meeste gerechten zijn ook in dieetversie verkrijgbaar.” 

De maaltijden worden, volgens Zwinkels, extern onder supervisie van een topkok bereid en direct daarna ingevroren. “De diepvriestechnieken zijn vandaag de dag uitstekend: geur, kleur en smaak blijven prima behouden. We zijn het eerste ziekenhuis in Nederland dat op deze manier werkt en de ervaringen tot nu toe zijn goed. Speciaal opgeleide medewerkers laten de diners volgens richtlijnen en kwaliteitsnormen geleidelijk garen. Net zoals in een restaurant zit er ongeveer dertig minuten tussen het keuzemoment en het uitserveren. Het eten wordt ook netjes opgediend. Niet meer op een dienblad, zoals voorheen, maar we dekken keurig de tafel.” 

Patiënt Margreet Schellevis uit Monster deelt deze ervaring. Het is haar derde dag in het ziekenhuis en ze heeft al twee keer volgens het à la carte-systeem mogen eten. “Het is heerlijk eten. Goed gaar, warm en zeer smakelijk. Eergisteren heb ik zalm gegeten en gisteren een omelet met spinazie. Ik ben benieuwd wat ik vandaag krijg.”
In de keuken van verpleeghuis De Bieslandhof worden ongeveer 900 maaltijden per dag bereid. Natuurlijk voor de cliënten van het verpleeghuis zelf, maar ook voor Tafeltje Dekje en een aantal andere zorgcentra en dagvoorzieningen in Delft en omgeving. In De Bieslandhof vullen cliënten één keer per week een menulijst in voor de week daarop. Meneer Hoek doet dit altijd samen met zijn vrouw. Hij is erg tevreden over het eten. “Er is genoeg keuze en het eten is altijd erg lekker. De kok kookt goed, vind ik.” Cliënten van Pieter van Foreest kunnen kiezen of ze de warme maaltijd ’s middags of ’s avonds willen nuttigen. Meneer Hoek eet graag ‘s avonds warm. “Dat ben ik van huis uit gewend.”

Kritische noten
Natuurlijk zijn er ook kritische noten. Zo veel mensen, zo veel smaken. Mevrouw Oudijk, ze verblijft sinds bijna vijf jaar in De Bieslandhof, vindt bijvoorbeeld de schnitzels te zacht. “Die mogen wel wat harder, wat knapperiger. En de jus, die is niet van een sudderlapje, zoals ik die vroeger zelf maakte. Ook zou het soms allemaal wel wat pittiger gekruid mogen zijn. Zeker voor mensen die geen zout, maar wel kruiden mogen.” En zelfs met het à la carte-systeem, beaamt Monica Zwinkels, is het lastig om het iedereen precies naar de zin te maken. “De één houdt van beetgare groente, terwijl anderen, vaak oudere patiënten, juist van zachtgekookte groenten houden.“

Beide organisaties geven aan dat de kwaliteit voorop staat. Cock van Vliet: “De prijs van de producten is voor ons niet altijd doorslaggevend. Wij willen kwaliteit en daar stáán we binnen Pieter van Foreest ook voor. We hebben een proefteam van medewerkers die alle nieuwe gerechten eerst keuren voordat we ze aan onze cliënten voorzetten.” En Zwinkels legt uit dat het Reinier de Graaf Gasthuis door de besparing van kosten van een eigen keuken zelfs een betere kwaliteit producten inkopen. Ook daar hebben ze een eigen proefteam. “Juist als je in een ziekenhuis ligt, is lekker en gezond eten belangrijk.” 

Ook de ontwikkelingen in beide organisaties staan niet stil. “We hebben een goede basis, nu gaan we kijken of het nog beter kan,” aldus Zwinkels. Binnen Pieter van Foreest staan meer ontwikkelingen op stapel. Zo heeft de Raad van Bestuur plannen gelanceerd om één centrale keuken in te voeren voor heel Pieter van Foreest. Wat hier precies de gevolgen van zijn is volgens Van Vliet nog niet bekend. “Het duurt ook nog wel een paar jaar voordat dat gerealiseerd is. Ondertussen onderzoeken we hoe we meer kunnen inspelen op speciale wensen en trends. Want de kwaliteit en de wensen van de cliënt blijven voorop staan.” (MdB)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12

!