Stadskantoor wordt minder massief en biedt ook ruimte aan andere partijen

Algemeen

Jasper Tonk, Milène Junius en de maquette van het Stationsgebied, gefotografeerd vanaf de kant van het Westerkwartier. Centraal is het nieuwe Stadskantoor te zien, met rechts daarvan het oude stationsgebouw.

DELFT – De eerste schets voor het nieuwe Stadskantoor werd al in 2006 gemaakt. De bouwplannen en de planning zijn inmiddels wat veranderd. Donderdagmiddag werd 'het definitieve ontwerp’ voor het nieuwe Stadskantoor en de Stationshal bekendgemaakt.

Donderdag werd de maquette van de nieuwste èn definitieve plannen bij Mecanoo Architecten aan de Oude Delft in een grote kartonnen doos afgeleverd. Wethouder Milène Junius en Jasper Tonk van Mecanoo Architecten keken ernaar en zagen dat het goed was. “Het is een groot gebouw, maar het sluit goed aan op de omgeving”, was de eerste reactie van Junius. Bij het informatiecentrum Delft Bouwt in de Barbarasteeg is al maanden een maquette van de Spoorzone te zien, maar die is alweer verouderd. “De plannen zijn aangepast aan de huidige wensen en eisen”, licht Jasper Tonk, de projectleider van Mecanoo, toe. Het gaat hierbij volgens hem echter om details. Aan de hand van het definitieve ontwerp wordt een aanbestedingsstuk gemaakt. Op 31 maart wordt er in de Raadsvergadering over gesproken en de Raad mag dan z'n wensen en bedenkingen aangeven. Als de plannen worden goedgekeurd, kan de bouwvergunning worden aangevraagd. De verwachting is dat de aanbesteding na de zomer kan beginnen. 

Het verschil met het vorige ontwerp is, legde Junius uit, dat het Stadskantoor in de nieuwste plannen ‘mooier is ingepast in de omgeving’. “Het vorige was wat massief.” Het gebouw heeft geen voor- of achterkant, maar uitstraling aan alle kanten. Tonk: “We hebben het ontwerp technisch en inhoudelijk verder uitgewerkt. Dít ontwerp is maakbaar, in de vorige schets zaten nog wat onzekerheden.”

Hele korte lijnen
De Gemeente Delft huist nu in drie verschillende kantoren in de stad. Dat moet in de toekomst, als het nieuwe Stadskantoor er is, voorbij zijn. Junius noemt haar toekomstige werkplek daarom soms ‘het stadshart’. “Je kunt daar straks alles regelen met de Gemeente. Je kunt er een bouwvergunning aanvragen, er zijn publieksbalies en de ambtelijke organisatie komt er, waardoor je hele korte lijnen hebt. Burgers hoeven nooit meer na te denken over waar ze naartoe moeten, ze hebben straks één loket voor alles. Dat is een hele grote verbetering. Het Stadskantoor is ook een mooi icoon voor de stad.” 

Het College verwacht de ambtelijke organisatie de komende jaren in te krimpen. Het nieuwe Stadskantoor biedt daardoor meer ruimte dan de Gemeente eigenlijk nodig heeft. Junius liet donderdag weten op zoek te zijn naar partners en andere bedrijven die zich hier willen vestigen. “We hebben het ontworpen voor de toekomst. 

Verschillen kantoorformules kunnen erin leven. Die flexibiliteit hebben we in het ontwerp gebracht”, zegt Tonk. Junius: “We hebben extra veel aandacht aan de flexibiliteit van het gebouw besteed, omdat we weten dat we er met minder ambtenaren in gaan zitten.” 

De roep om het nieuwe Stadskantoor op de bezuinigingslijst te zetten, is met name bij enkele oppostitiepartijen groot. Dat is echter geen optie, benadrukten Junius en Tonk. “Er zit ontzettend veel werk in om alles opnieuw te ontwerpen. Het is minder moeite om te kijken of we ook ruimtes kunnen verhuren. Het is bovendien niet alleen een Stadskantoor, er zit ook een station bij. Die twee zijn ontworpen in gezamenlijkheid.” En als je bijvoorbeeld het Stadskantoor kleiner maakt of helemáál niet bouwt, dan heeft dat gevolgen voor de constructie van het Stationsgebouw en de onderliggende treintunnels, legt Jasper Tonk uit. Bovendien, merkt Junius op, heeft het ‘ellendige gevolgen’ als de hele planning in de war komt. 

Verhalen dat het Stadskantoor moet worden bekostigd uit de opbrengst van de verkoop van woningen en kantoren in de Spoorzone verwijst Junius naar het rijk der fabelen. Volgens de begroting van 2010 zijn de investeringskosten voor het Stadskantoor 87 miljoen euro. Dat zijn overigens niet alleen de bouwkosten, maar ook de grond-, advies- en rentekosten. “Dat bedrag is gereserveerd. Maar als we een investering doen, lenen we dat geld. Het is niet zo dat we als Gemeente een rekening hebben waar veel geld op staat”, aldus Junius. Het nieuwe Stadskantoor wordt wat de exploitatiekosten betreft overigens duurder dan de huidige Gemeentekantoren bij elkaar. “Dat bedrag moet over een paar jaar gelijkwaardig zijn.” 

Ook de bouwplanning is volgens de recente plannen wat aangepast. De bouw begint in 2013 en de Gemeente zóu het pand pas betrekken als het helemaal klaar is. Omdat de bouwplannen van de Spoorzone al vertraging hebben opgelopen, gaan de eerste medewerkers al in het nieuwe Stadskantoor als dat voor 80 procent gereed is, in 2015. Er komt dan een tijdelijke gevel aan de kant van de Coenderstraat. Nadat het huidige spoor is afgebroken, begint aan die zijde de bouw van de publiekshal en de kantoren. De nu al opgelopen vertraging heeft overigens meer gevolgen gehad voor het nieuwste ontwerp. Mecanoo heeft volgens Tonk daarom bewust geen ingewikkelde constructies en nieuwe technieken toegepast. “Het Stadskantoor ziet er daardoor overigens nog precies hetzelfde uit, maar omdat er beperkte tijd is om het gebouw op te leveren wordt er gebouwd op een manier die de risico’s minimaliseert.” Bovendien: “We proberen het nu al virtueel te bouwen. Op die manier maken we een soort scenario. Normaal gebroken doet de aannemer dat.” Junius: “We willen de risico’s zo goed mogelijk beheersen.”

Informatieavond
De nieuwe maquette is sinds afgelopen vrijdag in het informatiecentrum Delft Bouwt aan de Barbarasteeg 2 in Delft te zien. Daar zijn tevens enkele artist impressions en een animatiefilm te zien. Voor wie zich nog uitgebreider voor wil laten lichten over de plannen wordt op maandag 16 mei in DOK van 19.00 tot 21.00 uur een informatieavond georganiseerd. Mecanoo Architecten geeft dan een toelichting op het nieuwe Stadskantoor en de Stationshal en Benthem Crouwel Architekten geeft een presentatie over het ontwerp van het ondergrondse station. (JN) 


Hoe wordt het eigenlijk?
In het definitief ontwerp staan openheid en transparantie centraal. Het gebouw wordt grotendeels uitgevoerd in glas. De daklijnen op de hoeken zorgen voor een geleidelijke overgang naar de bestaande bebouwing. Op de begane grond bevindt zich aan de kant van de binnenstad de stationshal met winkels en de toegang naar het ondergronds station en de perrons. Aan de kant van de Coenderstraat komt de publiekshal met onder andere de Stadswinkel en het Ondernemersplein. De bovenste verdiepingen van het nieuwe Stadskantoor worden ingedeeld in zelfstandige kantoorvleugels. Elke verdieping heeft een centrale gang waarop de liften en de kantoorvleugels uitkomen. Door deze opbouw is het gebouw goed in te delen en is verhuur van vleugels aan externe partijen mogelijk, afhankelijk van het aantal medewerkers dat de Gemeente Delft moet huisvesten.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12