Vandaag heeft locoburgemeester Frank van Vliet (links) op Molen de Roos in Delft een lintje uitgereikt aan Jan Spruit (rechts) uit Zevenhuizen. (Foto: Alyssa van Heyst)
Vandaag heeft locoburgemeester Frank van Vliet (links) op Molen de Roos in Delft een lintje uitgereikt aan Jan Spruit (rechts) uit Zevenhuizen. (Foto: Alyssa van Heyst)

Jan Spruit benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau

Algemeen

DELFT - Vandaag heeft locoburgemeester Frank van Vliet op Molen de Roos in Delft een lintje uitgereikt aan Jan Spruit uit Zevenhuizen. Jan Spruit gaat met pensioen en tijdens deze bijzondere gelegenheid is hij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Hij ontving deze Koninklijke onderscheiding voor zijn lange inzet als vrijwillig molenaar op Molen de Roos. Dit is de enige korenmolen van Delft, in eigendom van de Vereniging de Hollandsche Molen. Jan Spruit is sinds 2013 hoofdmolenaar en heeft een zeer betekenisvolle bijdrage geleverd aan het in stand houden van de molen. Ook heeft hij bijgedragen aan de ontwikkeling van de molen als werkend monument. Voor de gemeente Delft is hij een ware ambassadeur. Spruit leidt toeristen rond en geeft demonstraties over het molenaarsambt. 

Ook klopte hij aan bij zijn werkgever GGZ Delfland. Hij wilde zijn cliënten van de dagbesteding een beschutte en veilige werkplek op de molen geven. Het onderscheidt hem dat hij dit op eigen initiatief heeft gedaan. Naast molenaar is Spruit dus ook leermeester, praktijkbegeleider én speelde hij een rol bij het voortbestaan van de Molenviergang in Zevenhuizen. Hij is actief bij zowel het Gilde van Molenaars als het Ambachtelijk Korenmolenaars Gilde. Thuis in Zevenhuizen is Spruit bewoner van een van de molens in de Molenviergang, waar hij vrijwillig molenaar is. Hij beheert en bedient de molen, maar maakt ook promotie voor het erfgoed. Vandaag werd hij dus in het zonnetje gezet door locoburgemeester Frank van Vliet.