TreSonanz speelde afgelopen weekend vier keer voor een uitverkochte zaal hun eigentijdse opera Euridice en Orfeo in HAL015. (Foto: Arno Eisses)
TreSonanz speelde afgelopen weekend vier keer voor een uitverkochte zaal hun eigentijdse opera Euridice en Orfeo in HAL015. (Foto: Arno Eisses)

Uitverkochte zalen voor opera Euridice en Orfeo van TreSonanz!

Algemeen

DELFT - Op 13, 14 en 15 oktober speelde TreSonanz vier keer de eigentijdse opera ‘Euridice en Orfeo’ voor een uitverkochte zaal in HAL015. De opera startte al in de foyer, waar prachtige witte vogels hingen en de acteurs al in hun rol het publiek verwelkomden bij de bruiloft van Euridice en Orfeo. Het publiek werd getrakteerd op prachtige aria’s, woeste furiën en ontroerende dialogen.

Zangeressen Christina Völtl en Natascha Morsink van TreSonanz geven met hun versie de beroemde opera ‘Orfeo ed Euridice’ van C.W. Gluck uit 1762 een nieuw leven. De zangeressen stapten tijdens de voorstelling steeds in en uit hun rol en gaven als toeschouwer persoonlijk commentaar op het verhaal. Dit is zeer ongebruikelijk in de operawereld en maakt het stuk helemaal van deze tijd.

Eregasten van Cultuurhuis Delft
De vliegende witte vogels in de foyer en in het decor van de opera werden de afgelopen weken handgemaakt door deelnemers van Cultuurhuis Delft. Elke vogel droeg een boodschap met zich mee in de vorm van een tekening die vliegt naar iemand die niet meer bij je is. Euridice zegt in de opera over afscheid: “Zing voor de vogels in de lucht, dan zul je voor mij zingen.” De makers van de vogels zaten afgelopen weekend als eregasten in de zaal bij de opera. “We waren na het kijken van de voorstelling echt heel trots op het resultaat van deze mooie samenwerking”, aldus Marjet Roerink van Cultuurhuis Delft.

Nagesprek
TreSonanz en Cultuurhuis Delft nodigen iedereen die de voorstelling heeft gezien of eraan heeft meegewerkt van harte uit voor een avond napraten en filosoferen over thema’s uit de opera. Dit zijn onder andere leven, dood, verlies en rouw. Daarnaast kan het ook gaan over de theatrale en inhoudelijke keuzes die gemaakt zijn in deze eigentijdse opera rondom taal, muziek en rolverdeling. Dit nagesprek vindt plaats op woensdag 25 oktober van 19.30 uur tot 21.30 uur in het Cultuurhuis. Voor meer informatie kun je een mail sturen naar marjet@cultuurhuisdelft.nl.