Veel mensen besteden een schilderklus liever uit

advertenties

Schilderklussen behoren tot de meest uitbestede klussen in Nederland, zo blijkt uit de nieuwste Klusmonitor van de klussensite Werkspot. De geëxplodeerde huizenmarkt is daar een belangrijke reden voor.

Werkspot onderzocht de cijfers van 2014 tot en met 2017 en concludeerde dat de meeste mensen het liefst het schilderwerk uitbesteden. Ook tuinonderhoud en de verbouwing van de badkamer scoren hoog. De belangrijkste redenen hiervoor zijn gebrek aan financiële middelen, tijdsgebrek en het ontberen van de benodigde klusvaardigheid. Gelukkig zijn er, ook in de Delftse regio, genoeg vaklieden te vinden. Wie op zoek is naar een vakman voor een (schilder)klus gaat vaak te rade bij vrienden en kennissen: bij verreweg de meeste klussen komen consumenten via aanbevelingen aan de juiste vakman. 48% Van de klussen gaat via-via. Dus hoe vind je een goede vakman? Begin eens met rond te vragen bij vrienden, familie en buren. Zie je een huis dat mooi strak in de verf staat, vraag dan gewoon eens welk bedrijf dat werk verricht heeft.

Reviews
De kritische consument kijkt ook in toenemende mate naar online reviews. Zo zegt 57% van de respondenten online reviews te gebruiken bij de keuze voor een vakman. Bij 72% van deze groep speelt de review ook daadwerkelijk mee in de keuze. Staar je daar echter niet blind op, zo waarschuwt ook de consumentenbond. Anders dan de directe ervaringen van je vrienden en bekenden weet je niet exact waar de reviews vandaan komen en of ze op waarheid berusten. Bij twijfel kun je ook kijken op Check op Klachtenkompas.nl of Google of er geen klachten over een bedrijf zijn. Naast de websites van bedrijven of vaklieden zijn er websites als Werkspot.nl, Casius.nl en Kwaliteitsvakman.nl waar je vaak zowel een klus kunt 'aanbieden' als een schilder kunt opzoeken. Ook brancheverenigingen zijn een goede bron van informatie. En dan is er nog de Vereniging Eigen Huis. Via hun Collectieve Inkoop Schilderwerk kun je het buitenschilderwerk laten doen met 6 jaar garantie.

Achterstallig onderhoud
En over slechte staat gesproken: een andere reden waarom zoveel mensen de schilderklus graag uitbesteden ligt in het feit dat ruim een kwart van de Nederlandse huiseigenaren de afgelopen jaren het schilderen van de woning heeft uitgesteld. Dat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door USP Marketing Consultancy in opdracht van OnderhoudNL. Ook hier was gebrek aan financiële middelen een belangrijke reden, maar veel mensen ervoeren de laatste jaren ook geen urgente noodzaak. Helaas zijn de gevolgen er dan ook naar: Bij bijna een derde van de consumenten heeft het uitstellen van het onderhoud geleid tot een slechte uitstraling van de woning, zoals het bladderen van de verf (27%) en houtrot (12%). Geen wonder dus dat de consument dan graag een vakman inschakelt!