Sky Waslander, Nick Ijspelder en Nick Van De Sande maken zich zorgen over de Plastic Soep
Sky Waslander, Nick Ijspelder en Nick Van De Sande maken zich zorgen over de Plastic Soep

Wat ik zeggen wil...

advertenties

De Plasticsoep
De plastic soep is een heel groot probleem in de wereld. De plastic soep wordt ook wel kunststofarchipel of drijvende vuilnisbelt genoemd. Deze plekken bevinden meestal in subtropische zones, boven en onder de evenaar. In de noordelijke en zuidelijk stille oceaan, de noordelijke en zuidelijke Atlantische Oceaan en de Indische Oceaan. Heel veel mensen vragen zich af hoe het kan dat het daar steeds blijft liggen. Dat komt omdat 5 grote ronddraaiende zeestromingen het plastic bij elkaar houden. Dat houdt in dat het water de hele tijd rondjes draait daardoor het plastic de hele tijd in dezelfde positie blijft. Omdat het water er steeds omheen draait. Het grootste probleem met de plastic soep is dat de dieren doodgaan omdat de dieren het plastic op eten en dan doodgaan. De plastic soep is dus echt een heel groot probleem. Heel veel mensen beseffen het nog geen eens hoeveel troep door het plastic komt. Het komt namelijk allemaal door ons. Omdat wij het allemaal maar op de grond gooien. en dat komt in de zee terecht dus dat komt weer in de plastic soep. Door al dat plastic dat wij op de grond gooien komt er dus steeds meer van dat soort plastic soep. En door al die plastic soep is de kans groot dat jij dadelijk een visje op je bord heb waar gewoon plastic in zit. En dat komt dan allemaal door ons zelf. Dus wat wij eigenlijk proberen te bereiken met deze kolom. Is dat wij stoppen met allemaal plastic op de grond gooien want wij benaderen niet alleen het milieu er mee maar ook ons zelf.

Sky Waslander, Nick Ijspelder en Nick Van De Sande

Avalex (1)
Ik haak even aan bij de brief van Fred Kruitwagen van vorige week, over het beleid van Avalex. Begin deze week zag ik dat de ondergrondse container werd weggehaald. Na telefonisch contact met Avalex werd mij medegedeeld dat de container was verwijderd in verband met het nieuwe inzamelen. Dat betekent voor ons dus – niet meer of minder - meer containers in je tuin of met alle gescheiden troep een blok rond je huis gaan lopen. Ik vroeg me ook af waarom wij – de buurtbewoners – van niks wisten. Dat wist de medewerker ook niet. Was wel een forum geweest op internet, maar daar wisten wij ook niets van. Het gevolg is dat de (a-sociale) mensen het feit dat er geen container staat absoluut negeren en de zakken gewoon op de deksel van de containerput neerzetten. Op vrijdag is ook de papiercontainer verwijderd, en daar bleek ook nog een zooitje ongeregeld te staan. Na veel bellen zijn inderdaad de zakken weggehaald. Even later ook de grofvuil zooi. Alleen een grote groene Sita container is illegaal blijven staan, helemaal vol. Ik hoop dat de mensen die dit allemaal hebben neergegooid in het vervolg gewoon een blokje verder lopen. Een en ander ook om een invasie ratten te voorkomen, want die zitten er hoor.

P.A.M. van Baarle-Olsthoorn

Avalex (2)
Ik sluit me graag aan bij de kritiek van Fred Kruitwagen op het 'nieuwe inzamelen' van Avalex in de Hof van Delft. Sinds de plaatsing van de nieuwe containers gaat het scheiden van afval (waar ik op zich graag aan meewerk) gepaard met een speurtocht door de wijk. Ik heb de klantenservice van Avalex geadviseerd om een papieren versie van het kaartje met de locaties van de nieuwe containers, dat op hun website staat, huis-aan-huis te verspreiden. In reactie hierop gaf Avalex aan dat er in januari 2017 (inderdaad, een jaar geleden!) al een brief over het nieuwe beleid is verstuurd. Verder verschuilt men zich achter rijksbeleid en inspraak. Het lijkt er dus niet op dat mijn suggestie wordt overgenomen. In de vier jaar dat ik nu in Hof van Delft woon, is het huis-aan-huis inzamelen van oud papier afgebouwd van 1x per week naar (voor de bovenwoningen) helemaal niet meer. Dozen van bijvoorbeeld internetaankopen worden niet meer meegenomen en moeten eerst in stukken gesneden worden om door de opening van de verzamelcontainer te passen. Al met al heb ik steeds meer het gevoel dat ik voor Avalex werk in plaats van andersom. Desondanks is de afvalstoffenheffing in Delft nog steeds de hoogste van Nederland. Ik ga de partijprogramma's voor de komende gemeenteraadsverkiezingen dan ook maar eens kritisch lezen.

P. van der Wekken

Avalex verbaast (3)
Avalex is toch verantwoordelijk voor het ophalen van GFT in onder andere de wijk Voorhof II West? Waarom staat er in de Roland Holstlaan dan al weken een groene bak zonder deksel en daarnaast een die - ook al enkele weken - kennelijk niet geleegd wordt? Zulke zaken moeten toch niet door inwoners gesignaleerd hoeven worden? Ik zou denken dat medewerkers van Avalex dat zelf zien en dus het beste zelf even doorgeven binnen de eigen organisatie. Tot moment van schrijven lwas er nog niets aan gebeurd. 

F.M. Boon, Delft

Elektro
Ik ben medewerker van de Faculteit Elektro (voor kort EWI) en snap al die elektrotechnici niet, die gelaten het afstoten van dit mooie gebouw over zich heen laten komen. Ik werk al sinds maart 1980 in dit gebouw met veel voldoening. Nu staat er reeds een deel leeg, omdat technische Wiskunde en Informatica verhuisd zijn. Dus meer mogelijkheden voor al die elektrotechnische projecten om die ruim te huisvesten en voor eventuele startup bedrijfjes. (Er zit al een stu-denten uitzendburo in ons gebouw.) Maar beleidsmedewerkers blijken afbraak te willen doordrukken. Nu schijnt een en ander zo georganiseerd te zijn, dat Elektro zijn eigen ruimtes moet huren. Dus wil men zo veel mogelijk bezuinigen op ruimtes en gaat men met 3 of 4 personen op een kamer zitten. Het gebouw zal wel niet energie-zuinig zijn, dus te duur? Er is aan beide zijden, waar de kamers zich bevinden een loopcorridoor. Een soort dubbelwandige isolatie. Verder bestaat het grootste deel van de pui uit grote enkelwandige glasplaten. De meeste energie gaat daardoor verloren aan beide uiteinden van de gangen, waar geen loopcorridoor meer is. Daar is natuurlijk best wel een goede oplossing voor te bedenken. Nogmaals elektrotechnici wees trots op jullie gebouw en kom in aktie! Het is gewoon het visitekaartje van onze opleiding en nog steeds een blikvanger van de TU Delft en van de stad Delft. Daarbij hebben we het nog niet eens gehad over al die technische ruimtes in de laagbouw, die verbonden zijn met onze opleiding. Oké, we kunnen de hoogbouw natuurlijk ook vervangen door een moderne versie, maar wat kost dat wel niet?

Simon de Graaf

Knip
Ik ben het eens met A. van der Heijden dat de knip weg moet, maar als je over discrimineren begint is het wel handig om te weten waar je over praat. Ik woon in de wijk Voordijkshoorn, 1 straat naast de nieuwe wijk Harnaschpolder en wij mogen niet door de knip en dit geldt ook voor de bewoners van de Kuyperwijk. Door de herinrichting van de kruising Prinses Beatrixlaan en Van Foreestweg, is de ontsluiting van de Kuyperwijk en Voordijkshoorn een drama, zeker als het slecht weer is en dat gebeurd nog al eens in de winter..... Dus dat de knip nu tijdelijk open is voor de genoemde wijken is gewoon noodzakelijk. Gelukkig heeft Gemeente Delft dit ook ingezien maar als de knip weer dicht gaat mogen ook de Delftenaren die niet in de Harnaschpolder wonen weer helemaal gaan omrijden.

P. Strijbis

D66 en fietsverbindingen
Het eerste wat ik me afvroeg of het verbinden met fietsen nog wel past in Delft. Wat een ongelooflijke spaghetti sinds het begin van de spoorzone zeg. Ik fiets eigenlijk alleen maar in Delft want met de auto is het nog hopelozer, dus ik weet waar ik over praat. Neem nou die dubbele rijrichting op de Papsouwselaan en voorhof dreef! Enfin terug naar het artikel van 29 november 2017 met de kop dat D66 fors wil investeren. Ik weet het, een late reactie maar na ruim anderhalve maand in het buitenland, zonder echt internet, heb je even nodig om in te lopen met alles. Het verhaal behelst "goede – liefst stoplichtvrije – doorgaande rieftsroutes". De meeste routes in het verhaal liggen er grotendeels al, als bestaande wegen dus dat lijkt een inkopper. Opvallend is echter de route Midden Delfland – Delft – Pijnacker/Nootdorp. In januari 2007 laat de gemeente via de pers weten dat er een optimaal onderhouden route komt met pechdienst en wachttijdtellers. Diezelfde mij opvallende route dus. Echter zeer kort na de opening met veel poeha, bijna 20 maanden later, start het spoorzone project en wordt de route feitelijk weer opgebroken. Heb ik het nog niet eens over het deel waar de tram geprojecteerd is bij de Veste. Lekker fietsen daar. Voor wie het nog niet begrepen heeft; het gaat over ZOEF. Er is zelfs een logo voor ontworpen destijds. De route is intussen enigszins hersteld, echter met wederom extra stoplichten op een twee-richting pad wat gewoon te smal is. Tenslotte wordt er gepleit voor twee (2) nieuwe bruggen terwijl en al geruime tijd op de Sebastiaan brug renovatie wachten. Utopia? Waar komt het geld vandaan. En dan ook nog een tunnel onder het spoor! Voor mij is het wel duidelijk dat dit om een verkiezingsverhaal gaat want ik kan me niet indenken dat dit echt gerealiseerd gaat worden. Met de mentaliteit van het huidige fietsverkeer is het ook niet nodig. Fietsers komen vanzelf met een oplossing welke dan vervolgens gedoogd wordt, om na enige tijd normaal te worden, en vervolgens wijzigt de gemeente de infrastructuur naargelang; wat er ook voor verkiezingsbeloftes gemaakt zijn.

M.J.A. Rust – Delft