Afbeelding

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Editie: Week 18, Jaargang 22 |

Het Stanislascollege begon in 1948 aan de Koornmarkt met lesgeven en verhuisde in de jaren vijftig naar een nieuwe accommodatie aan het Westplantsoen.

Tegenwoordig is het Stanislas een samengaan van katholieke scholen voor voortgezet onderwijs in Delft, Pijnacker en Rijswijk. De naam dankt de school aan de Poolse jezuïet Stanislaus Kostka. Het is één van de grotere scholengemeenschappen van Delft, samen met het Christelijk Lyceum Delft en het Grotius College. Stanislas geldt als internationaal patroon van de jeugd. Vanwege de toewijding aan de jeugd, dragen nogal wat katholieke jeugdgroepen de naam van Stanislaus Kostka. Bijvoorbeeld de scoutinggroep Sint Stanislaus Kostka, die in 1946 werd opgericht als eerste scoutinggroep in Veldhoven. Daarnaast zijn er ook andere scholen naar hem vernoemd, zoals het Sint-Stanislascollege te Berchem/Wilrijk of het Instituut Saint-Stanislas te Etterbeek. Scholen hebben na de Tweede Wereldoorlog een enorme ontwikkeling doorgemaakt, met name in de jaren ‘60 gebeurde er veel. Vooroorlogse denkbeelden kregen invloed op het onderwijs: er was te weinig aandacht voor het individuele kind en kinderen moesten te veel luisteren en waren zelf niet actief met de leerstof bezig. Volgens de leer in die jaren moest een kind in zijn eigen tempo een natuurlijke persoonlijkheid ontwikkelen. Van die dingen. En ook: de creatieve vermogens van de leerling en de mate van samenwerken van de leerling werden belangrijk. Ieder kind moest, ongeacht rang, stand of huidskleur, de kans krijgen zich in zin eigen tempo en op zijn eigen specifieke wijze te ontplooien. Met als doel het beste in een kind boven halen en goed voor te bereiden op het vervolgonderwijs en beroep. Dus niet meer het klassensysteem van ‘blijven zitten’ en ‘overgaan’. Het klassikale lesgeven werd vervangen door het lesgeven in niveaugroepen. De leerlingen zaten niet langer alleen of met z’n tweeën naast elkaar, maar de tafels stonden in groepjes. De scholen zelf hadden veel ramen en er was een centrale hal voor activiteiten of gymnastiek. Omdat de ontwikkeling van het kind centraal staat kwam er meer aandacht voor de expressievakken, zoals muziek, toneel, vrij tekenen, schilderen en knutselen. Vrijheid blijheid.

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12