De opening van IKC De Bonte Pael.
De opening van IKC De Bonte Pael.

Integrale kindcentra: de ontwikkeling binnen de Laurentius Stichting

Algemeen

Een aantal scholen van de Laurentius Stichting in Delft heeft, de actualiteit in de maatschappij en de kinderopvang volgend, koers gezet naar het Integrale Kindcentrum. Onderwijs, opvoeding, opvang en ontspanning komen samen in en rond een schoolgebouw, waar kinderen zich  in een prettige en stimulerende omgeving kunnen ontwikkelen.

De buitenschoolse opvang wordt in eigen beheer gehouden. De directeuren van deze scholen zijn tevens directeur/bestuurder van het Integraal Kindcentrum. Daardoor is het mogelijk vanuit één visie te werken met één team en één aanpak binnen eenzelfde pedagogisch klimaat. Dit komt de doorgaande ontwikkeling van de kinderen ten goede. Onderwijs èn kinderopvang vallen onder de verantwoordelijkheid van de school. De ruimtes in de school worden zo multifunctioneel ingezet en krijgen soms een meer huiselijke inrichting, want buitenschoolse opvang is vrije tijdsbesteding! De naschoolse activiteiten (voor-, tussenschoolse-, naschoolse- en vakantieopvang) kunnen ruim zijn, van sport tot koken en techniekactiviteiten.

Er wordt een breed aanbod van activiteiten georganiseerd gedurende 52 weken. Deels zijn er kinderopvangmedewerkers, deels combinatiefunctionarissen aan het werk, zoals de leerkracht op school en medewerker kinderopvang. Soms maakt een kinderspeelzaal of peuterspeelzaal deel uit van het Integraal Kindcentrum.

De Bernadette Mariaschool heeft al een paar jaar het aanbod voor ouders voor een volledig dagarrangement van 07.30 uur tot 18.00 uur via de Stichting BOOST BMS. Pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, (vak)leerkrachten en leerkrachtbegeleiders en vrijwilligers hebben een taak bij de organisatie ervan. Bij de voorschoolse opvang ligt de nadruk op 'acclimatiseren' na het slapen. Pedagogisch medewerkers of onderwijsassistenten spelen een verzorgende rol, waarbij aandacht voor het kind centraal staat. Zo nodig kan een ontbijt aangeboden worden. De tussenschoolse opvang omvat het met elkaar lunchen - onderbouw en bovenbouw apart - en wordt gevuld met activiteiten behorend bij de leeftijdsgroep. In de naschoolse opvang zijn de kinderen in leeftijdsgroepen ingedeeld. De eigen keuze van de kinderen voor een activiteit staat voorop. Kinderen spelen graag met elkaar, leren daardoor van elkaar en maken deel uit van de groep. Zo kunnen vriendschappen ontstaan en ontwikkelen kinderen sociale vaardigheden.

Onlangs is de Stichting Integraal Kindcentrum de Bonte Pael opgericht. In het schoolgebouw is voor de opvang een ruimte ingericht als een huiskamer, er wordt gebruik gemaakt van de speelzaal, de patio en het schoolplein en de aula voor alle buitenschoolse activiteiten. Kinderen kunnen hun rust nemen, lekker niks doen, zich vervelen en ontspannen naar behoefte. Het dagarrangement is er van 07.00 uur (met ontbijtmogelijkheid) en duurt tot 18.30 uur. Er is een divers aanbod aan activiteiten volgens een tweewekelijks activiteitenprogramma. Er bestaat voor ouders ook de mogelijkheid flexibel van de opvangmogelijkheden gebruik te maken.

De Regenboog en de Titus Brandsmaschool zijn zich aan het oriënteren in het opzetten van een integraal kindcentrum voor dagopvang. De intentie is te starten met de IKC in het voorjaar van 2017 (Regenboog) en per augustus 2017 (Titus Brandsmaschool). De andere scholen van de Laurentius Stichting bieden ook tussen- en buitenschoolse opvang en werken nauw samen met de diverse kinderopvangorganisaties die er in Delft zijn.

Uiteraard worden de landelijke ontwikkelingen in de kinderopvang en het peuterspeelzaalwerk goed gevolgd. Naar verwachting gaat de nieuwe wetgeving Harmonisatie Kinderopvang en Peuterspeelzaalwerk in 2018 van kracht worden.

Wilt u een kijkje nemen op een van de Integrale Kindcentra? Neem gerust contact op! Zie hiervoor de scholenpagina van de Laurentius Stichting in deze krant.