De studenten van het Eco-Runner Team Delft bij hun trots: een langzame maar zuinige raceauto.
De studenten van het Eco-Runner Team Delft bij hun trots: een langzame maar zuinige raceauto.

TU Delft test de langzaamste raceauto op Zandvoort

Algemeen

Het Eco-Runner Team Delft is sinds vorig jaar de recordhouder op het gebied van zuinige waterstofauto's en gaat  dit jaar met een nieuwe auto  deze titel verdedigen. Het studententeam van de TU Delft test de nieuwe auto voor het eerst op het circuit van Zandvoort.

Op dit circuit, waar het normaal gesproken allemaal om snelheid draait, heeft deze auto een heel ander doel: zo zuinig als mogelijk rijden, met een snelheid van ongeveer 25 kilometer per uur. "Dat betekent dat we iets meer dan 10 minuten over een rondje doen", weet Maurice Kolff, chief engineer. "Dit staat tegenover auto's die hier normaal gesproken met een snelheden boven de 200 kilometer per uur racen. De reden dat deze auto zo langzaam gaat, is dat het veel zuiniger is. De snelheid waarbij de Ecorunner het zuinigst rijdt, ligt tussen de 20 en 25 kilometer per uur, afhankelijk van de omstandigheden."

Huidig record
Het huidig record voor waterstofauto's, dat vorig jaar door het Delftse team is gehaald tijdens de Shell Eco-marathon, ligt op 3653 kilometer per liter. Dat is ongeveer de afstand van Barcelona naar Moskou op omgerekend 1 liter benzine. Dat deze auto zo zuinig is ligt vooral aan de zuinige waterstofmotor en de aerodynamische vorm. "De vorm van de auto proberen we zoveel mogelijk op een druppel te laten lijken, dat is eigenlijk de meest aerodynamische vorm die in de natuur voorkomt, omdat een druppel door de lucht zelf gevormd wordt", zegt Eva Smeets, projectleider van het team. Het ontwerp van de nieuwe auto is op verschillende gebieden geoptimaliseerd ten opzichte van vorig jaar. Hiermee hoopt het team opnieuw de eerste prijs in de wacht te slepen tijdens de Shell Eco-marathon, die dit jaar van 30 juni tot en met 3 juli in Londen wordt gehouden.