Nog te weinig ondernemers beseffen dat verliefd worden mag in toeristisch Delft

Algemeen

Ditte Mostert, van Happy Day Tours, (links) overlegt de mogelijkheden van samenwerking met Jasper Rijnaarts van Knus. Op de achtergrond zitten Anton Brands van Rondvaart Delft (links) en Natascha Batenburg - De Jong van het nieuwe Tulip Inn Delft hotel da

DELFT – Bij Knus, in de Delftse Hout, vond maandag voor de tweede keer de Speeddateborrel voor toeristische ondernemers plaats.

Het organiserende Delft Marketing wilde het in een romantische ambiance voor elkaar krijgen dat de ondernemers verliefd werden. Op elkaars producten dan wel te verstaan. Druk was het niet, maar de dertien ondernemers, allen Vrienden van het TIP, het Toeristisch Informatie Punt, die wèl de moeite hadden genomen naar Knus te komen, gingen met een zeer voldaan gevoel huiswaarts. Delft Marketing had op ongeveer dertig ondernemers gerekend, maar kreeg op het laatste moment nog veel afzeggingen binnen. Twee jaar geleden was de eerste editie van het Toeristisch Speeddateborrelen. Toen deden twintig ondernemers mee. 

“Ik kom altijd. Al is het maar uit nieuwsgierigheid”, laat Arnold Penners van Hotel De Vlaming in de Vlamingstraat weten. “Jammer dat veel collega’s niet zijn gekomen. Ik zou zeggen: ze hebben het wéér gemist.” Petra Buijs, van Hotel Coen aan de Coenderstraat, is er voor het eerst bij. Het hotel is goed vertegenwoordigd, want ook haar vader, Nico Buijs, geeft acte de présence. “Het is een mooie avond om jezelf als toeristisch ondernemer te presenteren en iedereen is zeer bereidwillig om naar elkaar te luisteren en dingen met elkaar te bedenken”, zegt Petra. “Delft is er ook een uitgelezen stad voor. Want het gekke is: je hebt wel van elkaar de folders in het rek staan, maar je weet niet wie erachter zit. Het is dan ook leuk om dan te zien wie het zijn. Dan spreek je elkaar een volgende keer ook makkelijker aan.” Ze gaat op termijn haar vader opvolgen in het hotel. “We zijn de nieuwe generatie. De ‘ouwetjes’ kennen elkaar wel, voor de ‘nieuwelingen’ is deze avond erg goed om kennis met elkaar te maken.” 

Tine de Boom, van Gilde Delft, dat onder andere stadswandelingen in Delft verzorgt, komt voornamelijk haar licht opsteken. “Ik heb inmiddels een speeddate gehad met Tijn Noordenbos van Uit de Kunst. Dat was een puur informatief gesprek, hij wist niet echt wat het Gilde Delft inhield.” Met Rondvaart Delft heeft ze wel al wat nadere afspraken kunnen maken. “Ik merkte dat de informatie die op de rondvaartboot werd verteld, niet altijd klopte. Ik heb Anton Brands van Rondvaart Delft daarom voorgesteld om ons eens naar de teksten te laten kijken. Wij zitten toch dieper in de historische informatie dan zij. Waarom zou je elkaar niet helpen? Wij nemen ook iedere twee jaar onze eigen teksten door, want er kan altijd iets veranderen, bijvoorbeeld omdat een pand een andere functie heeft gekregen.”

Wel doorgaan
Liesbeth van Winden is namens de Wereldzaak aan de Jacoba van Beierenlaan op zoek naar ondernemers bij wie de werknemers van de Wereldzaak later zouden kunnen gaan werken. “Wij zijn een restaurant waar onze deelnemers een opleiding kunnen volgen en praktische werkervaring opdoen in de horeca. Maar ze moeten in principe wel doorstromen naar een reguliere baan. Hotel Coen zoekt kamermeisjes. Eens kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen.” 

Toeristische ondernemers, zo blijkt ook op deze avond, zijn sowieso altijd wel bezig met nieuwe mogelijkheden, al is een scherpe blik gericht op de toekomst niet onverstandig. Zo krijgt Hotel Coen te maken met de werkzaamheden in de Spoorzone. “Dat zal doorbijten worden. Niet alleen voor ons, maar ook voor heel Delft”, zegt Nico Buijs. “Maar als het klaar is, zitten wij op een goed punt in de stad. We willen dan zelfs uitbreiden. Naast het hotel willen we dan een lunchroom. Er verrijst daar een enorm kantorencomplex, die mensen moeten allemaal eten.” Ook Arnold Penners klaagt niet. “Ik ben alleen benieuwd hoe het afloopt met de kredietcrisis. Als de mensen minder te besteden hebben, bezuinigen ze eerst op luxe. En een hotelovernachting, dat is een luxe.” Jasper Rijnaarts van Knus telt ook zijn zegeningen. “We verkeren in een luxe positie. We hebben in de Delftse Hout veel bezoekers, niet alleen uit Delft, maar ook uit de randgemeenten. En sinds er op Ypenburg is gebouwd, komen er steeds meer Hagenaars. We zoeken dan ook niet méér klandizie, nee, we zoeken eigenlijk méér weekenden in het jaar.” 

Directeur Jeroen Beelen van Delft Marketing laat weten in elk geval door te gaan met de Speeddateborrel. “Ik denk dat het een perfecte manier is om bedrijven aan elkaar te koppelen. Wel ga ik inventariseren waarom er zo veel bedrijven niet kwamen opdagen. Misschien hadden ze niet door hoe het concept in elkaar zit en dat het allemaal niet zo vrijwillig is als je denkt wanneer je je opgeeft. Maar misschien komen ze ook met andere redenen.” (MdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12