Nieuw Stadskantoor moet negen miljoen goedkoper en qua dienstverlening beter

Algemeen

DELFT- Om de financiële huishouding van de Gemeente Delft op orde te houden, zal er in de komende periode jaarlijks zo’n 34 miljoen euro bespaard moeten worden. Bij deze bezuinigingsoperatie blijft ook het nog te realiseren Stadskantoor niet buiten schot.

Het College van Burgemeester en Wethouders heeft zichzelf namelijk tot taak gesteld om de kosten van een nieuw Stadskantoor met 15 procent te verlagen, wat een bezuiniging op zal leveren van negen miljoen euro. Het Gemeentebestuur heeft verschillende scenario’s de revue laten passeren om dit geld in de zak te houden en gaat twee alternatieven verder uitwerken.

De keuze voor de uitwerking van deze opties houdt tegelijkertijd in dat door een drietal andere alternatieven definitief een streep wordt gezet. Zo zou het verkopen van het gebouw en de bijbehorende grond aan een externe partij, waarvan het pand vervolgens gehuurd kan worden, veel te veel geld kosten. De andere opties die het niet redden, zijn het uitstellen van de bouw of zelfs het afblazen van de bouw van een nieuw Stadskantoor.
“Dat betekent dat er nog twee mogelijkheden zijn die we zullen gaan onderzoeken,” legt wethouder Milène Junius uit. “Ten eerste kijken we of we één verdieping aan externe partijen kunnen verhuren. De tweede optie is het weghalen van de eerste verdieping van het gebouw, waardoor er maar 80 procent van de huidige plannen overblijft.” 

Deze opties lijken helemaal zo gek nog niet. Vanwege de bezuinigingen zal de Gemeente in de komende jaren de tering naar de nering moeten zetten, waardoor snijden in het ambtelijk apparaat onontkoombaar is. “De huidige plannen zijn gebaseerd op de situatie van 2006, toen men begon na te denken over een nieuw Stadskantoor,” weet Junius “Inmiddels is duidelijk dat het ambtelijk apparaat in zal krimpen, waardoor er minder werkplekken nodig zijn. Verder leidt ‘het nieuwe werken’, waarbij er ook met flexplekken gewerkt wordt, tot een afname van de behoefte aan werkplekken.” 

Het scenario waarbij een verdieping verwijderd zou worden, zal niet ten koste gaan van het gebouw. Junius: “Dat is onbespreekbaar. We willen dat het nieuwe Stadskantoor net zo lang dienst zal blijven doen als het huidige Stadhuis op de Markt. Zodoende is duurzaamheid voor ons een prioriteit. Daarnaast moet het nieuwe kantoor een icoon voor de publieke dienstverlening en de verdere ontwikkeling van het spoorzonegebied worden. Daarom onderzoeken we ook of het mogelijk is om er een tussenlaag uit te halen. We kijken expres niet naar de bovenste verdiepingen, omdat die zeer bepalend zijn voor de uitstraling van het nieuwe kantoor.”

Om het proces niet onnodig te vertragen, zullen er op korte termijn spijkers met koppen geslagen moeten worden. “Volgens de planning zal in augustus het aanbestedingstraject in werking treden,” vertelt Junius. “Dat betekent dat we op 22 juni, vlak voor het reces, de plannen klaar moeten hebben liggen en aan de Raad willen presenteren. Het zal een hele klus worden om de effecten van een ontbrekende verdieping te meten, maar we hebben alle medewerking van architecte Francine Houben. En haar bedrijf Mecanoo is zo groot en slagvaardig dat dit niet tot problemen zal leiden. Als de Raad beide voorstellen voor het reces krijgt, kan in augustus worden begonnen met de aanbesteding, zodat over ruim een jaar een aannemer aangewezen kan worden.”

Voor welke van de twee alternatieven er gekozen gaat worden is dus aan de Gemeenteraad, maar dat er een nieuw kantoor moet komen staat volgens Junius wel vast. “Het feit dat we straks met alle ambtenaren in één gebouw komen te zitten, zal gaan leiden tot een betere dienstverlening. Momenteel zitten alle ambtenaren verspreid over een vijftal gebouwen. Dat is geen ideale situatie, omdat dit het samenwerken tussen de verschillende diensten bemoeilijkt. Daarom zitten in de meest ideale situatie alle ambtenaren bij elkaar in één gebouw, waarin de burger aan de balie terecht kan. Verder heeft Francine Houben er bij het ontwerp rekening mee gehouden dat het een inspirerend gebouw moet worden. Zodoende denken we een omgeving te creëren, waarbij de ambtenaar het beste in zichzelf naar boven weet te halen. En dat kan natuurlijk alleen maar ten goede komen aan de dienstverlening.”

Uiteindelijk zullen de plannen van Burgemeester en Wethouders moeten leiden tot een bezuiniging van zo’n negen miljoen euro. Hoe die uiteindelijk gerealiseerd zal worden, zal later deze maand in de Gemeenteraad besproken worden. Feit is in elk geval dat er Junius veel aan gelegen is om tempo achter de realisatie van het nieuwe stadskantoor te zetten, want elke vorm van vertraging zal niet geringe kosten met zich meebrengen. (AdW)

Download de laatste krant!

Energieweg 3
2627 AP Delft

T: 015 - 214 39 12