Afbeelding

Hemd van het Lijf: Jasmijn en Lyla Kok

vaste rubrieken

Jasmijn en Lyla (l) zijn met hun bedrijf de cupido's van oppassen. Dat loopt zo goed, dat er straks ook een app is voor hun matchmaking.

1. Waarom willen jullie hier op de foto?
Dat is het gele huis waar onze ouders ons geleerd hebben om te ondernemen! En de plek waar we de beste herinneringen hebben.

2. Hoe zijn jullie toen begonnen?
Meer dan tien jaar geleden begonnen we als 16-jarigen met oppassen. We vonden dat zo leuk, dat we op zoek gingen naar meerdere oppasadressen. Omdat we toen heel veel aanvragen kregen, hebben we vriendinnen gevraagd te helpen. Met hulp van onze vader hebben we vervolgens een website opgezet en dat werd ons bedrijf Oppas Madelief.

3. Wat is jullie doel?
We zien onszelf als de cupido van oppassen. We zoeken een match tussen gezinnen en nanny's, maar ook tussen gezinnen en gastouders, au pairs en oppassers. De behoefte naar kinderopvang groeit en met onze online service willen we dat oplossen op een persoonlijke manier. We screenen bijvoorbeeld persoonlijk alle oppassers.

4. En nu moet er een app komen?
Omdat we blijven groeien, moeten we automatiseren. Met de app willen we automatisch matches maken tussen ouders en nanny's. Hiervoor loopt een crowdfundingactie (crowdaboutnow.nl/campagnes/oppasmadelief) om 100.000 euro op te halen. We zitten nu op 89%. De helft van het bedrag is voor het bouwen van de app, dat we met De Wortel van Drie doen, ook een Delfts bedrijf.

5. Waarvoor is de andere helft?
De andere helft is voor marketing. Ook al is het probleem van het vinden van een oppas groot, niet iedereen kent ons.

6. Zijn jullie alleen in Delft actief?
Nee, we zijn te vinden in 14 steden in Nederland en in een aantal steden in het buitenland, waaronder Oslo. Het vinden van een oppas is een universeel probleem. In 2030 willen we franchises hebben in minimaal zes landen binnen Europa.

7. Zorgen jullie voor de matches?
In de andere steden zitten franchises met een city captain om de kwaliteit van screening en lokale, persoonlijke service te behouden. In Delft is de city manager Elze Nijveldt.

8. Passen jullie zelf nog eens op?
Heel af en toe. Het is een goede manier om feedback van ouders te krijgen over onze service.

9. Hoe bevalt de samenwerking?
We zijn elkaar wel eens zat, maar we hebben allebei ons eigen ding. In grote lijnen zijn we het eens, maar we kunnen ook pittige discussies voeren, want bij ons vallen de beleefdheden weg. Dat werkt wel weer heel efficiënt.

10. Wat zouden jullie doen als burgemeester van Delft?
Een toegankelijke plek creëren waar je als ondernemer kunt werken en kunt connecten, want er zitten in Delft veel ondernemers op hun zolderkamer te werken, terwijl samen kom je verder.