<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Foto: Tiemen vd Reijken

Dubbel Delft

  vaste rubrieken

DELFT - Molens zijn al eeuwen belangrijk voor de mens. De eerste, de watermolens, stammen uit het Romeinse Rijk, waar een vroege versie van een schoepenrad bij voldoende verval van het water zorgde voor aandrijving. Rond het jaar 1000 komen de eerste windmolens; eigenlijk een opgepimpte versie van de watermolen. De molen ontwikkelt zich tot een handig instrument om bijvoorbeeld graan tot meel te verpulveren, gerst voor de bierbrouwers, veevoer voor de boeren en nog veel meer. De eerste vermelding van een houten (standaard)molen, op de huidige plaats aan de Phoenixstraat, dateert uit 1352 onder de naam Gasthuismolen. De molen wordt gedurende de tijd in fasen verbouwd tot stenen stellingmolen. In 1679 wordt de molen gebouwd op een zogenaamd 'rondeel', dat deel uitmaakt van de verdedigingswerken in de stadsmuur. Rond 1760 krijgt de molen zijn huidige vorm, met de zeskantige onderbouw en de ronde bovenbouw. Het woonhuis wordt in een halve cirkel rond de molen gebouwd; de molenaar dicht bij z'n werk. In 1929 constateert men dat de molen scheef begint te staan door verzakkingen als gevolg van de aanleg van de tram: er wordt nieuwe rails aangelegd in verband met de elektrificatie en verlegging van de tramlijn Den Haag-Delft. Vanwege bemaling van het grondwater door de nabijgelegen Gist- en Spiritusfabriek afgravingen wordt het wegzakken verergerd. Ook blijkt de kap van de molen te zijn aangetast door de bonte knaagkever. Molen de Roos begint dan een succesvolle inzamelingsactie voor restauratie. Na de werkzaamheden, waarbij ook de bovenbouw is rechtgezet, wordt de molen op 28 september 1990 feestelijk geopend door Prins Claus. Vanaf 2009 voert ProRail de regie over de Spoorzone, inclusief de molen. Eigenlijk staat de molen in de weg. De fundatie van de molen wordt versterkt door 45 stalen palen waarna het geheel langzaam en heel voorzichtig tijdelijk wordt verplaatst. Zodra de klus is geklaard gaat de molen weer terug, komen de wieken er weer aan en krijgt 'De Hollandsche Molen', eigenaar sinds 1926, de molen weer onder haar beheer. Op de oude foto, gemaakt rond 1961, kijkt de molen uit op het spoor, ook dan nog begane grond. Het tracé van het spoorviaduct is dan al goed zichtbaar. (www.dubbeldelft.nl)

Willem de Bie

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 

Wat vindt u?

Heeft u gestemd voor Europese Parlementsverkiezingen ?



Reageren!
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>