Afbeelding
Foto: c s beek

Wat ik zeggen wil...

vaste rubrieken

Parkeergarages I
Ik heb met verbazing het artikel over het parkeren in Delft gelezen (voorpagina Delft op Zondag 4 november, red.). Dit geeft een eenzijdig beeld van het niet willen parkeren alleen om de kosten ervan. In Delft ga ik, en velen met mij, niet voor de lol een parkeergarage in. Elke garage is zo krap uitgevoerd, dat je je spiegel beschadigt, of de velgen van je auto.
De Koepoort-garage spant de kroon. Met een 'Mini' of Fiatje zal het wel lukken, maar als je auto iets breder is, dan moet je als chauffeur door een zeer smalle kurkentrekker, enorm voorzichtig naar beneden rijden. Het zweet staat in je handen. Deze garage ga ik dus alleen bij uiterste noodzaak in. Ook de Phoenix-garage kun je niet normaal binnen rijden. De stoep is daar geheel afgesleten omdat het trottoir voor de ingang ligt. Het binnen passeren van de auto's door de auto's die naar buiten gaan moet bijna zonder tussenruimte gebeuren.
Maar het kan gelukkig ook anders. Neem Leiden met de parkeergarage Lammermarkt. Zeer ruime, mooie, insteekplekken. Plaats genoeg, ook om elkaar te passeren. Je voelt je net in het Guggenheim van New York. Op de Lammermarkt zou ik wel iedere dag wel willen parkeren. Dus, conclusie, verbeter alle parkeergarages, zodat je normaal naar binnen kunt rijden. Geef de automobilist meer ruimte en gemak voor het geld dat hij besteedt. Je zult zien dat iedereen dan fluitend en zonder zweet in de handen naar binnen rijdt.

Brigitte Oostvogels

Parkeergarages II
Hoe ik het raadsel van de garages beleef? Hier het advies dat ik geef. Het antwoord op het raadsel is: Maak de garages gratis. Dan wordt leeg vol en vol leeg.

P. Smit

Reactie op dhr. van Haersma Buma (DOZ 11 november)
Ben het helemaal met u eens dat fietspaden in de huidige tijd waarin ze bereden worden door snelle fietsen en scooters ook verkeersdrempels mogen krijgen en wil dit nog een stukje uitbreiden naar het markeren van voorrangswegen voor fietsers, waar rechts dan op doorgaande bromfietswegen geen voorrang heeft.
Ik wil dan gelijk de situatie op het fietspad achter de Poptahof langs de huidige Beatrixlaan voorheen Provincialeweg aan de orde stellen. Ter hoogte van bijvoorbeeld het Pad van Troje (zie foto), waar ook geen haaientanden zijn aangebracht en waar je bijna geen zicht hebt. Een paar weken geleden is voor mijn scooter vanachter bosjes vandaan een elektrische fietser vanuit het pad rechts opgedoken die ik niet kon ontwijken. Onnodige schrik, schade en letsel voor beide partijen. Maar ook nog eens dat de (elektrische) fietser wordt beschermt vanwege langzamer verkeer en van rechts, waarbij ik dan vermoedelijk mijn eigen schade nergens kan verhalen. Hopelijk kan alle fietsregelgeving eens aan het snellere fietsverkeer aangepast worden!

C.S.Beek

Abtswoude
Fijn dat automobilist S.A. van Haersma Buma wegens overstekende fietsers voorzichtig rijdt op Abtswoude ter hoogte van de kruising met het Sint Maartensrechtpad (DOZ, 11 november 2018). En dat hij niet het gas op de plank geeft, waar dat volgens de verkeersonveilige plaatsing van het 60-kilometerbord wel zou mogen. Hij zou er ook voor zijn om de kruising aan te passen. Prima idee! Maar de definitieve oplossing is en blijft een regeling om deze smalle binnenweg sluipverkeervrij te maken. Zeker in deze tijd van het jaar, als de avond vroeg valt, is het een crime om er te fietsen en te lopen. Hele rijen auto's achter elkaar met flinke koplampen, het is riskant voor het langzame verkeer. Terwijl er voor al die auto's en motoren gewoon twee alternatieven zijn: de A4 en de A13. Die liggen daar toch mede om het autoverkeer van de binnenwegen weg te halen? Dat laatste moet dan ook vlot gewoon geregeld worden. Of is de verkeersveiligheid voor de meest kwetsbare categorieën verkeersdeelnemers soms geen hoge prioriteit voor de gemeente Delft? Ik hoop dat het eindelijk tot het gemeentebestuur doordringt dat het sluipverkeer op Abtswoude echt aangepakt moet worden. Dus commissie verkeer en wethouder: pak dit voortvarend en effectief aan. Doe iets, het is de hoogste tijd!

F.M. Boon, Delft