<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Foto:

Dubbel Delft

  vaste rubrieken

De Irenetunnel was sinds begin jaren zestig een belangrijke verbindingsader tussen de binnenstad en wijken als Poptahof, Voorhof, Buitenhof en Tanthof. De andere belangrijke doorgangen zijn het viaduct bij de Kampveldweg, dat de Wateringsevest verbindt met de Ruys de Beerenbrouckstraat, en het Kruithuisviaduct dat hoog over zowel de Schie als de NS-rails uit torent. De Irenetunnel was de belangrijkste omslag in de uitbreiding van Delft: voordat deze tunnel werd gegraven was een groot deel van datgene wat achter het spoor lag vooral bedoeld als recreatief terrein. Je had er de 'buitens' zoals Sion, er waren veel volkstuinen en diverse sportverenigingen hadden er hun accommodaties. Eigenlijk hield Delft op na het spoor. Met de grootschalige bouw van onder andere Poptahof werd duidelijk dat Delft groter zou gaan worden dan de bekende binnenstad. Echt groot worden kon en kan niet; iets wat veel Delftenaren een prettig gegeven vinden. Wat vooral te danken is aan grote broers Rotterdam en Den Haag, die met hun expansiedrang de bakens al dusdanig hebben verzet dat de Prinsenstad voorlopig de grootte zal houden die het nu heeft. Enkele jaren geleden moest de Irenetunnel worden verbreed om tramlijn 1 de mogelijkheid te geven door te rijden naar Tanthof. Dat was een flinke operatie. Niet alleen moest er op de hoek van de van Leeuwenhoeksingel gesloopt worden, ook de treinrails moesten dusdanig gestut worden dat er onder gegraven kon worden. Het werd precisiewerk: de bovenkant van de nieuwe tunnelbuis moest net onder de NS-rails komen te liggen, terwijl de treinen met regelmaat passeerden. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen en is er nu een snelle tramverbinding tussen Tanthof en het strand van Scheveningen. Een verbinding die veel gebruikt wordt, zo laten dagelijks de uitpuilende HTM-trams zien. Met een belangrijke verandering in 2018: zonder de Irenetunnel. Het spoor is weggestopt onder de grond en de stad ademt weer de rust en ruimte uit die het had in het verleden. De auto heeft weer een beperkte plaats in dit deel van de stad en er is volop ruimte voor fietsers en wandelaars. Het is mooi, maar nog wel een beetje een onwennig kale boel; hopen maar dat het iets te sporadisch aangeplante groen heel hard gaat groeien…


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>