Afbeelding
Foto: Tiemen van der Reijken

Dubbel Delft

vaste rubrieken

Delft van noord naar zuid doorkruisen gaat vaak via de Jorisweg, de Van Miereveltlaan en de Stalpaert van der Wieleweg. Tot in de jaren tachtig van de vorige eeuw kwam je dan halverwege de gebouwen van de N.V. Optische Industrie 'De Oude Delft' tegen.

De oude foto laat de toenmalige hoofdingang zien aan de Van Miereveltlaan. In 1939 startte Oscar J. van Leer de N.V. Van Leers Optische Industrie; deze onderneming begon uitsluitend als een optische en fijn-mechanische industrie. Jaren later werden allerlei technisch ontwikkelingen voortgezet onder de nieuwe naam N.V. Optische Industrie "De Oude Delft". In de jaren zestig werden nog andere technologieën aan de industriële activiteiten toegevoegd. Het bedrijf is dan actief in drie bedrijfssectoren: medisch, defensie en industrieel. Naast hoogwaardige apparatuur voor radiotherapie maakte het bedrijf ook zeer goede beeldversterkers. Vooral de militairen hadden daar, in de vorm van nachtkijkers, veel interesse in. Daarmee kwam het bedrijf ook negatief in het nieuws door materiaal te leveren aan een 'vijandig land in het Midden-Oosten'. In 1990 kwam een ander Delfts bedrijf, Enraf-Nonius, de gelederen versterken en werd de naam internationaal vertaald in 'Delft Instruments N.V.'. Een ander Delfts 'bedrijf' is verantwoordelijk voor de naamgeving van de straat waar we het hier over hebben.

Michiel Jansz. van Mierevelt, die leefde van 1567 tot 1641, was een van de meest vooraanstaande portretschilders in de 17e eeuw. Hij werd geboren in Delft als zoon van een zilver- en goudsmid. Hij leerde het vak in 1583 bij Anthonie van Blocklandt in Utrecht. In het jaar 1587 werd hij lid van het schildersgilde in Delft. Van Mierevelt portretteerde burgemeesters en bierbrouwers, maar ook de stadhouderlijke familie. Zoals prins Maurits in 1607. Was nog een lastige klus, want Maurits kon niet stil zitten. In 1629 woonde hij in 'De Gekroonde Neteldoeck' op de Markt 27, later verhuisde hij naar Oude Delft 71. De omvang van zijn oeuvre is enorm en wordt door sommigen op tienduizend schilderijen geschat. Dat betekent dat er elke week drie of vier schilderijen uit zijn atelier kwamen. Een deel daarvan is gemaakt door zijn zonen, leerlingen en assistenten. Zijn stijl van schilderen is tamelijk mechanisch en is in zijn werkzame jaren weinig veranderd.

Afbeelding