Foto: Nander de Wijk

Lokaal opvallen met een bedrijfsfilm

  Partnerbijdrage

Kijken is kopen
Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat consumenten veel eerder geneigd zijn een product aan te schaffen als ze er eerst een video over gezien hebben. Om die reden staat er in de Blokker altijd een tv’tje aan waarop herhalingen van instructievideo’s van één of ander schoonmaakmiddel of stuk keukengerei eindeloos worden afgespeeld. Het blijkt te werken.

Hoe vergroot een bedrijfsfilm mijn klantenbase en omzet?
Een bedrijfsfilm maken is een slimme zet voor elke ondernemer. De kans is groot dat je je geld dubbel en dwars terugverdient. Natuurlijk moet je dan wel een kwalitatieve film in huis halen: eentje die de tand der tijd in ieder geval 5 jaar kan weerstaan. Na die tijd kan je altijd weer een nieuwe bedrijfsvideo laten maken. Vergeet nooit een duidelijke boodschap mee te geven en nog belangrijker: voeg een call to action toe. Je wilt immers de kijker tot actie aanzetten.

Het belang van ROI (Return of Investment)
Return of Investment is cruciaal voor elke investering. Investeren kost altijd geld, maar het genereert ook inkomen. Als je het slim aanpakt, krijg je het geld van de investering niet alleen terug, maar maak je er ook nog winst op. Ondernemen is, per slot van rekening, risico nemen.

Sociale media en YouTube
Dus: je hebt een goede promotiefilm in huis gehaald? Wat doe je nu? Gelijk online zetten natuurlijk. Je kunt je video niet alleen op je website kwijt (want daar trek je in eerste instantie alleen bestaande klanten mee), maar ook op sociale mediakanalen als Facebook, LinkedIn en Instagram om duizenden mensen mee te bereiken. YouTube is een belangrijke online zoekmachine waarmee je wereldwijd een groot publiek kunt bereiken. Let er altijd op dat je een titel en beschrijving aan je video geeft (eventueel hashtags) waarmee je goed te vinden bent.

Het belang van bedrijfsfilms
Wist je dat bedrijfsfilms tot de favoriete content van je doelgroep behoren? Video’s worden véél en véél vaker gedeeld dan andere soorten media. Waarom? Een videootje kijken kost bijna geen moeite. Omdat bewegend beeld en geluid samen meerdere zintuigen triggeren, zal de aandacht minder snel afdwalen dan bij een geschreven tekst, waarbij je je oren niet gebruikt en je ogen niet aan mooie (achtergrond)beelden te goed kunt doen. Mensen zijn dol op beeld.

Hoe ziet een goede promotiefilm er uit?
‘Wegzappers’ noemt Niels de Groot, uitvoerend producent bij Pro Motion Film ze: promotiefilms van slechte kwaliteit. Wat maakt een promotiefilm slecht? Meestal is het een film zonder enkel gevoel van ritme. Een film die maar blijft doorsukkelen en niet tot de kern wil komen. Een goede promotiefilm beschikt over state of the art beeld- en geluidsopnames. De presentatie oogt natuurlijk, is niet geforceerd en het beeld centreert op wat echt van belang is.

Zakelijk to the point
Inleiding: je legt een vraag voor, of stelt een dilemma vast. Middenstuk: je biedt de conclusie of uitkomst (jouw bedrijf). Slot: met behulp van een call to action overtuig je de kijker van je product of dienst gebruik te laten maken. Deze drietrapsraket is de ideale opbouw van elke promotiefilm.

Het nadeel van zelf filmen
Je kunt er natuurlijk voor kiezen je bedrijfsfilm zelf te maken. Maar is dat verstandig? Nou, meestal niet. Ben je er heilig van overtuigd dat je alle technische kennis hebt en precies weet welk esthetisch effect jouw boodschap het beste belicht? Een goed script schrijven is iets anders dan een goede film in elkaar zetten, daar kun je het beste ervaren vakmensen voor inzetten.

Meer berichten