Marian Ruijgers, Remco Melles en Marie-Jet Eckebus in de tuin van het Rietveld Theater (Foto: RSAJ)
Marian Ruijgers, Remco Melles en Marie-Jet Eckebus in de tuin van het Rietveld Theater (Foto: RSAJ)

Rietveld Productie viert lustrumeditie

cultuur

DELFT – Volgende maand staat de lustrumeditie van de -inmiddels traditionele- jaarlijkse eigen productie van het Rietveld Theater op de agenda. De regisseur, Remco Melles, zijn assistent Marie-Jet Eckebus en producent Marian Ruijgers over de totstandkoming van 'Tussentijd'.

Door Ruud Stift

De cast van acht amateurtoneelspelers is al vanaf februari aan het repeteren, elke week op maandagavond. De besloten première-avond is op vrijdag 20 september. Daarna is 'Tussentijd' voor iedereen te zien op 21, 22, 27, 28 en 29 september.

Marian Ruijgers: "Ik werkte vroeger bij het Waagtheater. Daar hadden ze altijd elk jaar een eigen productie, die het goed deed. Toen ik - na mijn pensioen- vrijwillig bij het Rietveld Theater kwam te werken, opperde ik het als idee en dat werd meteen omarmd. Theater is voor mij de kers op de taart in het leven. Het is ook één van de uitgangspunten van het Theaternetwerk Delft: proberen amateurs en professionals samen te brengen. Er is niets leukers voor amateurtoneelspelers om onder professionele begeleiding een productie te maken, met een 'echte' regisseur, technici, pers/communicatie en in een mooie ruimte."

Marie-Jet Eckebus: "Bij de eerste twee edities, 'Storm' van Shakespeare in 2015 en 'De Spaanse Hoer' van Hugo Claus in 2016 fungeerde ik als medeproducent aan de zijde van goede vriendin Marian. Ik speelde mee in de edities 2017 ('De miraculeuze comeback van Mea L. Loman') en 2018 ('Babylonia, isn't it Orpheus?'). Dit jaar ben ik regieassistent van Remco."

Remco Melles: "Dit is de tweede Rietveld Productie die ik mag regisseren, na 'De miraculeuze comeback van Mea L . Loman' in 2017. Voor 'Tussentijd' kreeg ik volledig carte blanche. Ik ging uit van een improvisatie aan de hand van het idee dat iedereen tegenwoordig zo smacht naar een eigen podium. Men wil gezien worden, kijk maar op social media. Iedereen smacht naar een eigen minute of fame. Je ziet alleen de 'highlights', maar hoe ziet het leven van die persoon er echt uit? Het verhaal in een notendop: 7 onbekende Nederlanders worden op een hele persoonlijke manier uitgenodigd om mee te doen aan een nieuw tv-format, een reality-show 3.0. Ze weten zelf van niks, hebben allemaal hun eigen motieven om hieraan mee te doen. Het 8e personage is een soort floormanager die via een 'oortje' van de grote tv-baas aanwijzingen ingefluisterd krijgt. Zij moet de boel een beetje regisseren, letterlijk. Het publiek is eigenlijk getuige van een live-opname van deze show. Ik liet de acteurs ook in groepsverband auditeren, zodat ik meteen kon zien of de interactie klopte. Dat zorgde voor levendigheid, men moest op de juiste momenten op elkaar reageren. En dan niet 'toneeltje spelen', maar vanuit zichzelf. Zonder keurslijf, naturel."

Marian: "Het grappige is dat we bij de stukken die we spelen aan de hand van een vast script meer auditanten weten te lokken. Improvisatie schrikt toch af, werpt een drempel op. Gelukkig bleven er nog genoeg auditanten over. Dit soort 'maak-voorstellingen' past bij de filosofie van het Rietveld Theater: mensen de kans geven een eigen productie voor het voetlicht te brengen. We zijn niet voor niets een doe-het-zelf theater."

Remco: "Je vertrekt vanuit een soort thema/idee en onderweg, tijdens de repetitiefase, verzamel je informatie. Ik laat de acteurs van hun eigen intuïtie uitgaan. Ze mogen het spelen zoals ze zelf willen. Vanuit hun eigen kracht, ze moeten prettig in hun vel zitten. Dit in plaats van hardnekkig iets proberen wat ze totaal niet ligt. Ik zeg altijd dat ze dichtbij zichzelf moeten blijven. De langere repetitietijd heeft zo z'n voordelen, zo van: oh, dat komt wel af. Maar dat kan ook een valkuil zijn. Dat men het te makkelijk neemt. Aan de andere kant: je kunt wel veel veranderen gedurende het proces, waar nodig. Je zit niet vast in de traditie van een bepaald stuk, er kan meer op tekstueel gebied vooral."

Marie-Jet: "Omdat je niet met vaste spelers werkt, is deze productie een unieke kans voor elke amateurtoneelspeler uit de regio. De cast bestaat uit Delftenaren en Rotterdammers. Oudgedienden als Riet Schütz, Daan de Jong, Erna de Vries en Eugenie Gaiser doen mee. De cast-verdeling is zes vrouwen en twee mannen."

Remco: "Een belangrijke component van de productie is de muziek, gecomponeerd door alleskunner Guus Westdorp. Ik kan heerlijk met hem sparren. Hij durft buiten het gangbare om te gaan, van geluidseffecten tot een filmische underscore. Het klinkt als een soundtrack. Ik heb voor het eerst een liedtekst geschreven. Met muziek van Guus. We houden allebei van functioneel sentimentele muziek. Kom maar met die violen!"