<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Logo delftopzondag.nl
Bestuurskundige Menno Spaan presenteerde zijn boek aan de Minister van Binnenlandse Zaken (Foto: PR)
Bestuurskundige Menno Spaan presenteerde zijn boek aan de Minister van Binnenlandse Zaken (Foto: PR)

Creativiteit gezocht voor schoner Zuid-Holland

  Column

Column - Afgelopen week was de deadline aan de aannemers om hun voorstellen voor de vernieuwing van de N470 in te leveren.

Vier dikke pakketten liggen op mijn bureau met daarin een nieuw wegontwerp, volledige doorrekening van alle constructies, plannen voor energiebesparende maatregelen, planning, begroting enzovoorts. Wij zijn begonnen met het doorrekenen en beoordelen van hun voorstellen, zodat we straks een vernieuwde N470 krijgen die energie bespaart, die beter doorrijdt en die zuinig is geweest met belastinggeld.

Boek
Deze week werd ook het boek "Van indammen naar laten stromen" gepresenteerd aan de Minister van Binnenlandse Zaken. Dit boek van bestuurskundige Menno Spaan bespreekt zestien succesverhalen van overheden die volledig anders gingen werken. De N211 en 'zusterweg' N470 zijn een van deze succesverhalen, volgens Menno zelfs al voordat ze af zijn. Maar waarom heeft hij deze wegen eigenlijk uitgekozen? De provincie Zuid-Holland beheert 676 kilometer aan wegen in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. Als je dan de CO2-uitstoot flink wilt beperken of de bereikbaarheid wilt verbeteren vraagt dat om de nodige creativiteit en durf. De aanpak bij deze wegen is erop gericht om samen met 'de markt' naar de meest doeltreffende innovaties te zoeken. Zo krijgen we het beste wegontwerp en de meeste CO2-besparing per geïnvesteerde euro.

Succesverhalen
De 16 succesverhalen delen de eigenschap dat ze 'op te schalen' zijn. Een ander woord voor iets dat je vaak als kleinschalige proef start, maar bij succes op heel veel plaatsen kunt toepassen. Wat wij nu leren van de N470 gaan we gebruiken in alle andere wegen die de komende jaren vernieuwd moeten worden. Die kennis delen we natuurlijk ook met Rijkswaterstaat, provincies en gemeentes. Nieuwe en lopende infrastructuurprojecten in Zuid-Holland hebben inmiddels een vergelijkbare CO2-doelstelling meegekregen. Innovaties die werken zal je snel op andere plekken in de provincie terugzien. Zo bereiken we met creativiteit uiteindelijk hele concrete resultaten.

Deze column is onderdeel van een serie rond 'De N470 geeft energie' van de Provincie Zuid-Holland. Wilt u meer weten over het project of heeft u een vraag of opmerking? U kunt terecht bij omgevingsmanager Jiri Beijer, j.beijer1@pzh.nl of een kijkje nemen op www.n470geeftenergie.nl.

 

reageer als eerste

<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419594&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=9419598&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=delftopzondag.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=260,261,262" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>