Opladen van de Citroën C5 SUV Hybrid en daarna kan je weer 50 kilometer elektrisch rijden.
Opladen van de Citroën C5 SUV Hybrid en daarna kan je weer 50 kilometer elektrisch rijden.

C5 Aircross SUV Hybrid: E-comfort van Citroën

autonieuws

Kortgeleden heeft Citroën de C5 Aircross SUV Hybrid gelanceerd. Dit is de eerste plug-in van het merk en de eerste van een nieuwe lichting elektro-auto's.

Citroën wil tegen 2025 van elk model in het gamma een elektrische variant aanbieden. De lat wordt nòg hoger gelegd in zijn segment met zijn emissievriendelijke en geraffineerde aandrijflijn. De afgelopen jaren was Citroën al druk doende met de introductie van LEV's, een afkorting die staat voor Low Emission Vehicles. Voorbeelden zijn de Berlingo Electric, de C-Zero en de E-Mehari. De C5 Aircross SUV Hybrid is de eerste plug-in hybride van het merk en markeert het begin van de volgende stap in de voortvarende elektro-strategie. Al in 2023 zal 80 procent van de line-up een elektrische versie bevatten en nog geen twee jaar later geldt dit voor het gehele gamma. De technologie van de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid laat zich samenvatten met: een krachtige 180 pk sterke PureTech benzinemotor met een 80 kW sterke elektromotor, die tussen de benzinemotor en de speciale ë-EAT8-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh sterke Li-Ion batterij, die het mogelijk maakt om tot 50 kilometer elektrisch te rijden. In hybridemodus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm, dat al bij lage snelheden beschikbaar is. De benzinemotor is voorzien van een speciale startmotor voor een razendsnelle en stille start. Het gemiddelde verbruik van de C5 Aircross SUV Hybrid bedraagt 1.7 liter per 100 kilometer, bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 39 gram per kilometer (gemeten volgens de nieuwe WLTP testmethode). Behalve een voorloper op het gebied van elektro-technologie, is de Citroën C5 Aircross SUV Hybrid ook hét voorbeeld van het Citroën Advanced Comfort programma, met innovatieve, comfortverhogende features. De nieuwe plug-in hybride van Citroën komt medio juli 2020 naar Nederland en wordt leverbaar vanaf 41.740 euro. Belangrijk voor de zakelijke rijder is de fiscale waarde en met 40.900 euro wordt de netto bijtelling volgend jaar vanaf 280 euro per maand.

Motorhuis Delft
www.motorhuis.nl